• Telia/

Telia tar nästa steg i 4G-satsningen - Först ut med världens första fullvärdiga 4G-surfplatta

Telia börjar sälja en superversion av årets julklapp – en surfplatta med 4G – som passar perfekt att använda vid allt från julens resande till slappandet i soffan. Nu går det snabbare än någonsin tidigare att surfa, spela online-spel, titta på TV och strömmad fil eller delta i en videkonferens på distans.

Samsung Galaxy Tab 8.9 LTE är namnet på världens första 4G-surfplatta. Den finns först hos Telia.

- Självklart vill vi ge våra kunder tillgång till den första 4G-surfplattan redan till jul.att kunna surfa med i Sveriges största 4G-nät. Medan 2011 är surfplattans år så tror vi att 2012 kommer bli 4G-mobilens år och redan i början av nästa år drar vi även igång försäljningen av 4G-mobiler, säger Patrik Granström, försäljningschef på Telia.

Surfplattan är utsedd av Elektronikbranschen till årets julklapp och lanseras av Telia i en superversion med 4G med Samsung Galaxy Tab 8.9 LTE. Den säljs nu till jul i paket med abonnemanget Telia Mobilt bredband Mellan för 449 kronor i månaden i 24 månader. Redan idag kan kunder göra en intresseanmälan för 4G.surfplattan och inom kort blir det även möjligt att göra intresseanmälningar för 4G-mobilen.

Vid utgången av 2011 kommer Telias 4G-nät att finnas på över 200 orter och vid slutet av 2012 kommer över 660 orter runt om i Sverige ha 4G. Utöver tätorter fortsätter Telia även att bygga ut på mindre orter samt på fler turistplatser. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltelefonitäckningen eftersom redan befintlig infrastruktur används för att bygga ut det nya nätet. Telias nät utsågs i början av november till Sveriges bästa 4G-nät i tidningen Mobils årliga test.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.