• Telia/

Telia tar tv:n till smartphones och surfplattor – första operatör med TV4:s hela utbud på fyra skärmar

Report this content

Från och med den 18:e december kommer Telia att kunna erbjuda sina kunder en komplett tv- och filmtjänst inte bara på tv:n och datorn utan också i smartphones och surfplattor.  Tjänsten som möjliggör detta heter Telia Play+ och kan köpas som ett komplement till Telia Digital-tv eller som fristående tjänst. Förutom vanlig tablålagd tv med ett 30-tal kanaler så kommer Telia Play+ inledningsvis att innehålla ett 20-tal programbibliotek (playtjänster) och en videobutik med över 2500 filmer.

Telia Play+ är utseendemässigt lik Telias digitala tv-tjänst även om innehållet i dagsläget inte är identiskt. När tjänsten lanseras så erbjuds två olika kanalpaket: Play+ Stor och Play+ Barn.
Närmast i tur står Play+ HBO med succéer som The Wire, Game of Thrones och True Blood. Premiären på nya avsnitt sker redan dagen efter USA-premiären.
I början av 2013 kommer Telia - som den första operatören i Sverige - att kunna erbjuda sina kunder samtliga TV4:s kanaler på fyra skärmar. Totalt är det tio kanaler. Merparten med egna programbibliotek.
Tjänsten lanseras på operativsystemet IOS (Apple), och fungerar i både iPhone och iPad, men redan i januari kommer den även att finnas till Android.

Tv-marknad i förändring
Människor blir allt mer individualiserade i sitt tv- och filmtittande och vill själva bestämma vad de vill titta på och när de vill titta – och på senare tid inte minst var de vill titta. Även om tv:n fortfarande är en favorit så är de andra skärmarna på stark frammarsch. När Telia ställde frågan till sin Trends-panel* så svarade 1334 stycken på frågan, på vilken sorts enhet de tittade på tv-program. Resultatet nedan visar att vi redan i dag använder både smartphones och surfplattor för att se tv-program. Förutsättningarna har också förbättrats avsevärt tack vare ett väl utbyggt 4G-nät och ett snabbt växande utbud av smartphones och surfplattor med stöd för 4G. Dessutom ingår 4G i flera av våra populäraste mobilabonnemang för privatkunder.

På vilka enheter tittar du på tv-program?
95 procent     Vanlig tv
52 procent     Bärbar dator
39 procent     Smartphone
29 procent     Surfplatta
24 procent     Stationär dator

Enkel sökfunktion
Telia Play+ samlar tv- och filmutbudet från många innehållsleverantörer i en tjänst. Därför har den försetts med en effektiv sökfunktion. Det går enkelt att fritextsöka efter program, skådespelare och kategorier i hela tjänsten. Kunderna kommer även att kunna skapa egna kanallistor och se topplistor över de mest sedda programmen och filmerna.

– Fram tills nu har det inte funnits en leverantör som erbjuder en så komplett och omfattande tjänst för tv och film för flera skärmar. Men nu finns det en. Jag är övertygad om att Play+ kommer att bli ett populärt tillskott till vårt utbud av moderna kommunikationstjänster, säger Jonas Hasselberg övergripande produktansvarig på TeliaSonera.

Fakta kanalpaket

Telia Play+
Play+ Stor
Pris: 149 kr eller 74 kronor då kunden har samma kanalpaket på digital-tv
Detta ingår: Axess, BBC World News, BBC Entertainment, Eurosport, Eurosport 2, National Geographic, National Geographic Wild, Nickelodeon, Star!, Silver, Showtime, TNT, CNN, Cartoon Network, TCM, Disney Channel, History Channel, Fuel TV, Outdoor Channel, Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Discovery World och Discovery Science.
Se program när det sänds enligt tv-tablån eller ta del av programbiblioteket (tillgängligt för 21 kanaler) där merparten av allt innehåll från kanalen finns tillgängligt i 7 dagar efter sändning.
I början av nästa år fylls Play+ Stor på med mer svenskt innehåll. I första steget 10 kanaler från TV4-gruppen; TV4, Sjuan, TV4 Fakta, TV4 Fakta XL, TV11, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV4 Film, TV4 Sport, TV4 News. Merparten av kanalerna med egna programbibliotek.

Play+ Barn
Pris: 69 kronor eller 34 kronor då kunden har samma kanalpaket på digital-tv
Detta ingår: Disney Channel, Disney Junior, Disney XD, Boomerang, Cartoon Network, Nickelodeon och Nick jr. För de första fem kanalerna finns programbibliotek med 100% av allt material från kanalerna, tillgängligt i 7 dagar efter sändning. Utöver det finns ett extra programbibliotek vid namn Min Bio från Nordisk Film med barnprogram såsom Bamse, Pippi Långstrump och Smurfarna.

Play+ HBO
Pris: 79 kronor eller gratis då kunden har samma kanalpaket på digital-tv
Detta ingår: HBO-kanalen och ett fullspäckat programbibliotek. I tv-kanalen visas tv-serier och premiären sker redan dagen efter USA-premiären. HBO är kända för produktioner som The Sopranos, Rome, The Wire, Curb Your Enthusiasm, Entourage, Six Feet Under, Boardwalk Empire, Game of Thrones, True Blood och Sex and the City etc. Dessutom ingår programbiblioteket med tusentals timmar av tidigare avsnitt och säsonger.

* Om Telia Trends
Telia Trends är en undersökning i app-format. Trends finns som applikation för iOS, Android, och snart även Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom i Sverige finns appen i ytterligare 11 länder där TeliaSonera är verksamma. Undersökningen om vad vi använder för enheter när vi tittar på tv-program bygger på svaren från 1334 respondenter och genomfördes under oktober 2012.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0705 770237 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: