Telia tar videomöten i molnet ett steg till

Allt fler företag väljer att mötas virtuellt men ju mindre företaget är, desto mindre vanligt är det. Det visar undersökningen Smarta Företag Index. Nu lanserar Telia en ny mötestjänst i molnet, Telia Webbmöte, som gör det ännu enklare att genomföra videomöten via laptop, telefon, smartmobil eller pekplatta. Lösningen är baserad på Cisco Webex och tillsammans med Telias ljudbrygga ger det användarna en både hög, säker och stabil ljudupplevelse.

Telia Webbmöte är integrerad i kundens it-miljö vilket gör det enkelt att både bjuda in och delta i mötet. Vem som helst kan bjudas in eftersom deltagarna inte behöver någon särskild applikation för att delta. Med bara ett knapptryck i Outlook eller annat Office-program startas mötet och användarna kan delta via laptop, telefon, mobil eller pekplatta. Under videomötet kan man dela dokument, chatta och genomföra omröstningar. Upp till sex videorutor kan vara öppna på skärmen samtidigt.

– Våra kunder efterfrågar i allt högre grad virtuella mötestjänster och mest ökar efterfrågan på videomötestjänster. De anställda vill kunna jobba mer flexibelt och mobilt samtidigt som företaget sparar miljö och slipper dyra affärsresor. Nu gör vi det ännu enklare att komma igång med virtuella mötestjänster, säger Gunnar Reinholdsen, chef för Företagsenheten inom Bredbandstjänster på Telia.

Telia Webbmöte är baserad på Cisco Webex och kompletteras med Telias ljudbryggor för att höja ljudkvaliteten. Kombinationen ger användarna en både hög, säker och stabil ljudupplevelse och tillgång till support dygnet runt. Tack vare den höga ljudkvaliteten kan man bland annat hantera stora möten och utbildningar via webben.

För att göra det ännu enklare kan kunden abonnera på tjänsten utifrån behov. I Telia Webbmöte bygger kunden upp ett privat moln med mötestjänster, där enskilda medarbetare kan välja mötestjänster. Företaget bestämmer själva vilka tjänster personalen ska ha tillgång till och betalar en fast månadskostnad för dessa.
– Genom molnet kan Telia nu erbjuda mötestjänstepaket till små och stora företag, där kunden kan välja att växa med de tjänster som passar dem, till en kontrollerad kostnad, säger Gunnar Reinholdsen.

Telia Webbmöte kommer initialt att erbjudas företag med minst 100 användare och senare i år även till företag med färre användare.

Smarta Företag Index
Undersökningen Smarta Företag Index 2012, som har genomförts av TNS-Sifo bland 4 278 medarbetare i privat och offentlig sektor på uppdrag av Telia och Cisco, visar att bara vart tredje svenskt företag aktivt använder sig av virtuella möten. Ju mindre företaget är, desto mindre förekommande är det och desto färre former av virtuella möten erbjuds. Bland små företag med 5-19 anställda uppger 18 procent att de aktivt använder virtuella möten jämfört med 41 procent bland stora företag med fler än 200 anställda.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.