Telia tecknar avtal med Fastighets AB LE Lundberg

Telia och Fastighets AB LE Lundberg har tecknat avtal som omfattar, förutom boende och företagare i bolagets fastigheter runt om i Sverige, också bolagets egen verksamhet. Uppgörelsen sträcker sig över tio år och beräknas totalt vara värd cirka 250 miljoner kronor.

Telia kommer inom ramen för avtalet att modernisera det fastighetsnät som i dag når de boende i Lundbergs runt 8 000 lägenheter i landet. Det innebär att de boende kommer att kunna erbjudas ännu snabbare bredband med hastigheter på upp till 1 000 Mbit/sek och som tidigare även digital-tv med video-on-demand och ip-telefoni.

Bolagets 1 100 företagskunder i fastigheter på åtta orter runt om i Sverige omfattas också av uppgörelsen. Samtliga företagslokaler kopplas upp för att hyresgästerna enkelt ska kunna beställa de tjänster man behöver för sin affärsverksamhet.

Uppgörelsen omfattar även kommunikationslösningar vid nyproduktion av flerfamiljsfastigheter och förvärv av fastigheter med företagslokaler. För den egna affärsverksamheten har Lundbergs tecknat nya avtal på mobil- och fasttelefoni.

– Allt mer i hemmet är uppkopplat mot internet. Med fiber kan alla i familjen vara uppkopplade samtidigt och till exempel titta på tv, streama film eller spela spel via nätet utan att kvaliteten eller stabiliteten försämras. Fiberanslutningen gör dessutom att huset är förberett för den fortsatta digitala utvecklingen. Även för företag är det en självklarhet att ha en bra och problemfri uppkoppling till ett rimligt pris. Jag är glad över att samarbetet med Lundbergs ger oss möjlighet att erbjuda detta till deras hyresgäster, säger Anders Tillander, chef för Telia Operator.

– Bredbandet med alla dess möjligheter är en viktig del av såväl boendet som företagandet i vårt fastighetsbestånd. Telia är en pålitlig och framåt aktör som har visat stor förståelse för vår verksamhet och vår ambition att erbjuda moderna bostäder och företagslokaler för dagens människor. Vi ser fram emot ett givande samarbete, säger Peter Whass, VD på Fastighets AB LE Lundberg.

Om Fastighet AB LE Lundberg
Fastighets AB L E Lundberg är en av de stora privata fastighetsägarna i Sverige. Fastighetsbeståndet består till största delen av centralt belägna bostäder, kontors- och butikslokaler. Med strategiska positioner i flera av Sveriges expansiva kommuner står bolaget väl rustat för en fortsatt god utveckling. Fastighets AB L E Lundberg är ett helägt dotterföretag till det börsnoterade företaget L E Lundbergföretagen AB.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com