Telia tecknar avtal med Riksbyggen i Jönköping

Telia och Riksbyggen har tecknat ett avtal som innebär att Telia kommer att bygga fibernät till Riksbyggens hyresfastigheter i Jönköping. Avtalet ger hyresgästerna möjlighet att välja bredbandstjänster från ett flertal tjänsteleverantörer. Avtalet sträcker sig över åtta år och beräknas vara värt cirka 11 miljoner kronor.

Avtalet innebär att hyresgäster i Riksbyggens fastigheter i Jönköping får ett modernt fastighetsnät med fiberanslutning till internet. Hyresgästerna får även tillgång till en kollektiv kabel-tv tjänst. Totalt rör det sig om cirka 1150 lägenheter. Det är ett så kallat öppet nät som innebär att hyresgästerna i Riksbyggens fastigheter kan välja mellan ett flertal tjänsteleverantörers erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-tv och bredband. Oavsett val kommer hyresgästerna att få tillgång till ett supersnabbt bredband med hastigheter upp till 100 Mbit/sek. I takt med nya tjänster kommer hastigheten att kunna ökas till 1000 Mbit/s.

– Allt fler prylar i hemmet kopplas upp mot internet – datorn, tv:n, Smartphones, surfplattor, tv-spelet, mediespelaren och mycket mer. Alla dessa apparater och dess användare ska dela på hemmets uppkoppling framöver. En fiberuppkoppling gör att du kan använda alla dessa apparater samtidigt utan försämrad kvalitet, säger Lars Sandqvist, försäljningschef på Telia Operator Business.

– Det känns mycket bra att vi nu kan erbjuda våra hyresgäster ett öppet nät med möjligheten att själva välja vilka tjänster de vill nyttja, samtidigt som de oavsett om de använder bredbandet eller inte har tillgång till kabel-tv, säger P-O Gatu, fastighetschef på Riksbyggen.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.