Telia tecknar avtal med Småa

Telia har tecknat ramavtal med bygg- och bostadsutvecklaren Småa AB, som innebär att Telia kommer att bygga fibernät och leverera bredbandstjänster till nybyggnationer av flerfamiljshus och småhus gjorda av Småa AB. Avtalet är på 5 år och beräknas vara värt cirka 22 miljoner kronor.

Avtalen innebär att bostadsrättsföreningar och samfälligheter i hus byggda av Småa erbjuds ett modernt fastighetsnät med fiberanslutning till internet och ett brett utbud av bredbandstjänster som digital-tv med video-on-demand, ip-telefoni och supersnabbt bredband med hastigheter upp till 100 Mbit/sek. I takt med nya tjänster kommer hastigheten att kunna ökas till 1000 Mbit/s.

– Allt fler prylar i hemmet kopplas upp mot internet – datorn, tv:n, Smartphones, surfplattor, tv-spelet, mediespelaren och mycket mer. Alla dessa apparater och dess användare ska dela på hemmets uppkoppling framöver. En fiberuppkoppling ser till att det inte känns trångt ens vid samtidig användning, säger Henrik Forssell, försäljningschef, Telia Operator Business.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.