Telia tecknar miljonavtal med Bostadsstiftelsen Platen

Telia har tecknat avtal med Bostadsstiftelsen Platen om att bygga och underhålla ett bredbandsnät till stiftelsens 5 800 lägenheter i Motala. Avtalet som sträcker sig över sju år beräknas vara värt cirka 100 miljoner kronor.

Avtalet innebär att ett modernt fastighetsnät med fiberanslutning till Internet kommer att installeras i samtliga Bostadsstiftelsen Platens lägenheter i Motala. Avtals¬perioden sträcker sig över sju år. Arbetet kommer att påbörjas i mars 2010 och beräknas vara helt klart ett år senare – i mars 2011. Då skall hela nätet stå färdigt och alla lägenheter vara anslutna. Nätet är ett öppet nät och Telia är en av flera bredbandsleverantörer som kommer att erbjuda tjänster i nätet. I Telias fall innebär det att bostadsinnehavarna kommer att kunna få telefoni, tv och supersnabbt bredband till en fast månadskostnad. Bygger Sverige 2010 blir startskotten för Telias storsatsning för att ge svenska hushåll och företag nya innovativa tjänster och tillgång till supersnabbt bredband med hastigheter på upp till 100 Mbit/sek eller högre. Redan 2014 beräknas en halv miljon hushåll kunna ansluta sig till Telias fiberbaserade bredbandsnät. – Behovet av bandbredd är i stort sett omättlig. Det gäller inte minst svenska hushållen som blir allt mer upp- och ihopkopplade och som använder allt fler tjänster som kräver hög bandbredd, säger Lars Sandqvist, försäljningschef, fastighetsägaraffären på Telia. – Moderna kommunikationstjänster och snabbt bredband står högt på önskelistan hos dagens bostadsinnehavare. Vi är därför både stolta och glada att kunna erbjuda våra hyresgäster den möjligheten, säger Bostadsstiftelsen Platens vd Kenneth Söderman.