Telia tecknar nytt funktionsavtal med AstraZeneca

De två företagen har nyligen tecknat ett avtal som innebär att Telia blir helhetsleverantör inom telekom åt AstraZeneca. Affären omfattar bland annat ett funktionsavtal för ca 6000 användare som gör att antalet mobila användare på AstraZeneca fördubblas. Avtalet löper på fyra år.

AstraZeneca satsar framåt på en ny telekominfrastruktur som bygger på mobilitet för att uppfylla de krav på ett modernt arbetssätt som de anställda och ledningen på AstraZeneca har. Tillsammans har Telia och AstraZeneca det senaste året genomfört ett omfattande strategi- och planeringsarbete för att möta AstraZenecas förändrade och utvecklade kommunikationsbehov. Redan för ett år sedan tog Telia över AstraZenecas interna telesupportverksamhet och nu har strategiarbetet utmynnat i ett nytt avtal som löper på fyra år och som gör Telia till helhetsleverantör inom telekom åt AstraZeneca i Sverige.

– Vi hade kommit till ett läge där valet stod mellan att själva göra stora investeringar i infrastruktur eller att låta en partner ta hand om våra telekomlösningar. Vi har haft en lång relation med Telia och de visar en mycket god förståelse för vår verksamhet, som vi byggt vidare på. Att Telia kommer att sköta alla våra telekomlösningar gör att vi kan fortsätta att helhjärtat fokusera på det vi är bäst på, säger Anders Wikström, ansvarig för Telecom på AstraZeneca.

Avtalet omfattar ett funktionsavtal för samtliga anställda på AstraZeneca, vilket innebär att Telia tar helhetsansvar för telefonin och dess infrastruktur samt uppgradering och utbyggnad av det mobila företagsnätet på AstraZenecas två verksamhetsorter.

– Vi har i förarbetet bland annat genomfört djupintervjuer med ett flertal funktioner inom AstraZeneca för att kartlägga deras behov och utmaningar. Kommunikationslösningar är idag inte främst en fråga om teknik, utan också en fråga om hur effektivt, konkurrenskraftigt och säkert ett företag kan bedriva sin verksamhet. Vi vill möjliggöra att AstraZeneca verkligen får maximal nytta av våra tjänster och att deras investeringar leder till ett mer effektivt arbetssätt, säger Rickard Lundmark, Chef för Serviceenheten inom Telias företagsverksamhet.

Avtalet innebär att AstraZeneca får tillgång till en modern infrastruktur och målet är ökad tillgänglighet och en större kostnadskontroll.

– Med hjälp av Telia får vi en ökad mötesfrihet och en mobilitet som hjälper oss att fortsätta att vara en attraktiv arbetsgivare och en pålitlig och flexibel leverantör, säger Anders Wikström.

I anslutning till det nya avtalet har företagen även omförhandlat det befintliga huvudavtalet, innehållande bland annat trafik och terminaler, för de kommande fyra åren.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com på 0725116673 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.