Telias tävling: ”vem vill bli appmiljonär” är avgjord

Med ofantliga 25000 tävlande och bidrag, som sprungit från hela landet och inom alla kategorier, så har den stjärnspäckade juryn nu korat sin vinnare. Den vinnande idén skapades av 27 åriga Tommy Kåberg från Värmland. En aktiv fastighetsskötare med många intressen som kom på sin idé samtidigt som han höll på att skapa en helt annan idé för tävlingen. Tommys passion för att hitta på nya idéer ledde honom till att skapa det nu vinnande bidraget i apptävlingen. Hans app kommer senare i höst lanseras, fullt uppbackad av Telia.

Sommaren 2011 lanserade Telia sin tävling ”vem vill bli appmiljonär”

En viktig del av uppdraget var att sporra de yngre att lita mer till sin kreativitet och entreprenörsanda. Man ville ta vara på yngre människors kreativa förmåga inom ett område som är viktigt för dem och finns i deras vardag, nämligen appar. Responsen har varit fullständigt fantastisk med över 25000 nykläckta idéer från idéstarka ungdomar runt om i landet.

"Det var ett otroligt roligt arbete, vi fick svindlande 25 000 bidrag, och det blev många spännande och långa diskussioner innan vi kunde enas och hitta en vinnare. Idén är strålande, och jag gillade den direkt för sin enkelhet och för att den överraskade på ett positivt sätt. Nu ser jag fram emot den färdiga appen, och ställer mig härmed först i kön för att ladda ner den, säger Öjje Holt, VD Spotify Norden och jurymedlem

Dagens unga umgås i stor utsträckning via sina telefoner (sin Smartphone) och appar spelar en central del i detta. Således utgick Telia från att nästan alla människor idag har en egen app-idé men väldigt få har möjlighet att förverkliga den. Ungdomar är överlag mycket tekniskt begåvade och ofta skaparna av nya innovativa idéer. Genom att låta de unga ärligt inkluderas i utvecklingen av nya produkter vill Telia skapa en möjlighet att nå fram till en rätt kräsen målgrupp och få ungdomar att visa sina idéer.

Telias målsättning för app idén har varit att skapa en närmare relation till den unga målgruppen samt skapa ökat engagemang och drivkraft bland ungdomar.

- Juryarbetet har varit inspirerande och det har verkligen varit svårt att välja mellan alla spännande app-alternativ från hela Sveriges hörn. Vinnarbidraget är en kreativ idé som har potential att ta vägen precis vart som helst. För vem är inte behov av lite verklighetsflykt ibland? Jag kommer följa utvecklingen av idén med stor spänning, säger Ulrika Steg, chef för mobiltjänster på Telia.

Nu inleds alltså en mycket intensiv period för Telia som efter ett gediget arbete gått igenom samtliga 25000 idéer. I höst skall den vinnande appidén omvandlas till färdig produkt.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.