• Telia/

Tidig julklapp till alla Thailandsresenärer – nu inför Telia fast pris på surf på det populära resmålet

Report this content

Nu tar Telia nästa steg för att svenskar på semester ska slippa orimliga kostnader för att surfa och koppla upp sig på internet. Den 15 december, lagom till jul inför nu Telia ett fast dagspris med kostnadstak för den som reser till Thailand. Tidigare i höst införde Telia som första operatör ett gemensamt dagspris för hela EU och EES för att surfa med mobilen eller datorn.

– Att vara uppkopplad kan förhöja reseupplevelsen. Använda navigeringstjänster så att man hittar saker direkt, få lokala restaurangtips eller att i realtid kunna dela med sig av bilder till dem där hemma, exempelvis. Ännu roligare blir det förstås om man känner att man har kontroll på kostnaderna. Därför inför vi fast dagspris, säger Ulrika Steg, chef mobilitetstjänster på Telia.

Alltfler tar med sig surfvanorna utomlands

När bärbara datorer är mer standard än undantag och nio av tio av alla mobiler som säljs är smartphones får skapar de nya möjligheter för våra vanor på semesterresan. Jämfört med 2010 har svenskar som vistats utomlands ökat sitt mobila surfande via datorn eller mobilen med hela 85 procent. Lägre priser och enklare villkor bidrar till utvecklingen, men den stora förklaringen ligger i att vi på semestern inte vill vara utan våra nyheter, reseguider eller banktjänster, vare sig vi är hemma eller borta.

– Vanan av att alltid ha tillgång till internet tar vi med oss när vi lämnar landet. Vi vill helt enkelt ha lika mycket koll borta som hemma. Därför är det kul att vi nu kan införa låga och fasta priser för surf på det populära vinterresmålet Thailand, och vårens weekendresmål Turkiet, säger Ulrika Steg chef för mobilitetstjänster på Telia.

Surfabroad – en dags surf för priset av en pad thai

Surf Abroad är Telias samlingsnamn för mobilsurf med kostnadskontroll utomlands. Med de nya lägre surfpriserna betalar en kund med privatabonnemang 69 kronor per dag för 20 MB för surf i mobilen i Thailand* och Turkiet*. En kund med företagsabonnemang betalar 99 kronor per dag för 50 MB i Thailand och Turkiet. Motsvarande är 129 kronor för 50 MB surf med mobilt bredband, och för företagsabonnemang 179 kronor. Kunderna får total kostnadskontroll eftersom ett sms skickas från Telia när kunden behöver handla mer data för fortsatt surf.

För Europa gäller redan följande fasta priser. Kund med privatabonnemang 49 kronor (inkl. moms) per dag för 20 MB för surf i mobilen. Kund med företagsabonnemang betalar 79 kronor (exkl. moms) per dag för 50 MB. Motsvarande är 99 kronor (inkl. moms) för 50 MB surf med mobilt bredband/dator, och för företagsabonnemang 149 kronor.

*Samtal och surf är momsbefriade för privatpersoner från länder utanför EU, därför ingår ingen moms för samtal eller surf från Thailand och Turkiet.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar:

Citat