Tv:n styr julen - Kalle & hans vänner heligt på julafton

Tv:n styr planeringen av julen i många svenska hem. I en ny undersökning från Telia säger hälften av svenskarna att tv:n helt eller delvis styr planeringen på julafton. Hela 73 procent uppger att de kommer att titta på Kalle och hans vänner på julafton. Men även om vi styrs av de klassiska julprogrammen i den gamla hederliga tv:n, så öppnar ny teknik för jul-tv i både mobil och dator.

Vissa tv-program ska tydligen ses på julafton, att spela in ett populärt program som Kalle och hans vänner är inte något alternativ. 67 procent säger att just detta tv-program ska ses där och då på julafton.

Tv:n är också den pryl som svensken har mest svårt att klara sig utan under julhelgen. 64 procent säger att de inte kan tänka sig att vara utan den. Mobiltelefonen ligger på andra plats med 59 procent och 45 procent säger att de inte kan tänka sig att vara utan datorn under julen.

Samtidigt som det traditionella tv-tittandet är högt, säger många att de är öppna för nya alternativ. Nästan hälften av de tillfrågade säger att de gärna vill kunna se tv via sin mobiltelefon eller via sin dator. Även intresset för att titta på film i mobiltelefonen är stort, 67 procent av svenskarna säger att de skulle vara intresserade av att kunna göra det.

Vi svenskar är rädda om våra traditioner. Men utvecklingen går framåt och att titta på julklassiker som Karl-Bertil Jonson i mobilen eller Kalle och hans vänner på datorn kan bli verklighet snabbare än vi tror, säger Stefan Trampus, chef för bredbandstjänster på Telia

Tv-kanalerna lockar med mängder av roliga och spännande tv-program under julhelgen, men i mellandagarna är det komedier som är mest populärt enligt undersökningen. 64 procent säger att de helst vill se filmer i gengren komedier. Därefter kommer actionfilmer (44 %), familjefilmer (41 %), drama (40 %) och julfilmer (38 %).

Mest populära tv-program/filmer under julhelgen:

1. Kalle och hans vänner
  2. Karl Bertil Jonssons julafton
  3. Trolltyg i tomteskogen
  4. Tomten är far till alla barnen
  5. En julsaga (Charles Dickens)

Information om undersökningen:
Undersökningen genomfördes mellan 19-24 november via undersökningsföretaget Yougov. 1 024 personer i åldrarna 18-65 var med och svarade på webbenkäten.

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se