Ung svensk kortfilm tar plats i Telias Filmbutik

Report this content

Samarbetet mellan Telia och Filmbasen resulterar nu i att några av Filmbasens unga filmtalanger från och med idag den 10 juni får chansen att visa sina verk i Telias Filmbutik.

Svensk kortfilm har stolta traditioner och många av Sveriges stora regissörer har börjat sin bana och lärt sig hantverket inom just det området. Filmbasen som drivs av Film Stockholm med stöd av Stockholms läns landsting har de senaste åren varit en plantskola som tillvaratagit de talanger som skall skapa svensk film i framtiden. För två år sedan inledda Telia ett sponsorsamarbete med Filmbasen. Ett samarbete som nu bär frukt i form av ny ung svensk kortfilm.

– Vi lovade redan när vi startade samarbetet med Filmbasen att vi inte bara skulle ge unga filmtalanger stöd i sitt skapande utan också ge dem en plattform för distribution av film, säger Sara Laurell, konsumentmarknadschef på Telia. Nu visar vi att vi håller vad vi lovade.

Inledningsvis kommer det att ligga mellan 15 och 20 filmer i en helt ny filmkategori – Kortfilmer - i Telias Filmbutik. Filmerna kostar 9 kronor att hyra under 48 timmar. Då tittar man på filmen hur många gånger man vill under den tiden.

– De nya visningsplattformarna och möjligheterna till större interaktivitet och publikinflytande främjar mångfalden av berättelser och gagnar den nya generationens filmare. Att de nu får en chans att nå en större publik genom Telias Filmbutik är mycket positivt, säger Joakim Blendulf, verksamhetsledare för Filmbasen och Film Stockholm

Telia är en av landets största distributörer av film och tv. Telia når i dag runt 700 000 svenska hushåll med tv och film on-demand genom en av landets största videobutiker on-line. Under 2014 hyrde Telias kunder drygt 2,6 miljoner filmer. Telia Filmvision som utformades för över tre år sedan har varit vägledande i företagets arbete inom tv- och filmområdet. Läs mer om Telias Filmvision

Filmbasen drivs av Film Stockholm med stöd av Stockholms läns landsting. Filmbasen är en både fysisk och virtuell mötesplats där unga filmare har möjlighet att få professionell coaching och projektstöd. Filmbasen är en plattform för talangutveckling där såväl nybörjare som halvprofessionella och yrkesfilmare verkar. Läs mer om Filmbasen

Disitrubutionen av kortfilmerna görs i samarbete med det svenska inköps- och distributionsbolaget TriArt Film.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar: