Var tredje svensk kommer ge bort en bok i julklapp

Report this content

Julklappstrender kommer och går men böcker är alltjämt svenskarnas favorit under granen. Cirka en tredjedel (33 procent), vilket motsvarar ca 2,5 miljoner svenskar över 18 år, säger att de kommer ge bort en bok till jul. Och bokintresset avspegalas också i läsandet och lyssnandet. Hela 45 procent säger att de kommer läsa en bok och 8 procent att de kommer lyssna på en bok under sin julledighet. Det visar en undersökning som analysföretaget United Minds genomfört på uppdrag av Telia, som inlett ett samarbete med ljudbokstjänsten Storytel.

Litteratur är på modet, hela 58 procent av svenskarna önskade att de lyssnade på och/eller läste fler böcker. Men nu är snart julen här och med den en längre ledighet då många kommer plocka fram böcker som legat orörda under året. På frågan vad man kommer ägna sin julledighet åt hamnar dock läsandet först på tredjeplats, efter att äta för mycket mat och att sova länge på mornarna. Däremot kommer läsandet före både att träna och att gå på bio.

– Böcker är en populär julklapp och många spenderar julledigheten med att läsa och lyssna på böcker. Vårt samarbete med Storytel förenklar lyssnandet genom att vi gör tusentals titlar tillgängliga direkt i mobilen, säger Rune Pedersen, konsumentchef för mobilitetstjänster på Telia.

Julens resor stimulerar det digitala bokintresset

Mer än hälften av alla svenskar – 60 procent – lyssnar på ljudböcker, åtminstone någon gång per år. Det gör man framförallt när man är på väg någonstans. Flest lyssnar på ljudböcker i bilen, något som kan tänkas öka inför jul då många ska ta sig till släkt och vänner för att fira tillsammans. Men Telias undersökning visar också att fler svenskar skulle lyssna på ljudböcker om det fanns tillgängligt i deras mobiltelefoner och surfplattor*. Även priset spelar roll. En fjärdedel av svenskarna uppger att de skulle lyssna mer på ljudböcker om de var billigare.

– Nu inför jul vet vi att många kommer sitta i bilar och på tåg för att ta sig till firande med släkt och vänner, det tror vi kan få fler att välja ljudböcker, särskilt om de finns tillgängliga i mobilen, avslutar Rune Pedersen.

Världens första ljudbokstjänst i mobilen

Svenska Storytel är världens första ljudbokstjänst för strömmande lyssning i mobiltelefonen. Sedan lanseringen 2005 har mer än 500 000 ljudböcker lyssnats på genom Storytels tjänst och företaget har idag fler än 35 000 abonnenter.

Samarbetet innebär att kunder som väljer ett abonnemang** från Telia får ljudbokstjänsten Storytel fritt i 12 månader. Under perioden kan kunderna lyssna på hur många strömmande ljudböcker de vill. Storytel har en funktion som även gör det möjligt för användarna att lyssna på ljudböcker i offline-läge, det vill säga när de inte är uppkopplade mot internet.

Det här kommer svenskarna att göra under sin julledighet:

Äta för mycket mat - 52 %, Sova länge på morgonen - 46 %, Läsa en bok - 45 %, Träna - 26 %, Resa - 17 %, Gå på bio - 16 %, Jobba - 16 %, Lyssna på en ljudbok - 8 %

Om undersökningen

Undersökningsföretaget United Minds har på uppdrag av Telia intervjuat 1009 svenskar under perioden 10-14 november 2012. De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av svenska folket 18 år och uppåt.

* 19 procent i åldersgruppen 18-25 år och 21 procent i gruppen 26-45 år säger att de skulle lyssna mer på ljudböcker om det fanns tillgängligt i deras mobiltelefoner och surfplattor.

** Kunder som väljer något av abonnemangen Telia Mobil Flex Mellan eller Stor alternativt Telia Max 25 med Mobilsurf Mellan eller Stor i 24 månader får med sig vårt julkampanjerbjudande med Storytel (eller Spotify) utan kostnad i 12 månader. Under perioden kan kunderna lyssna på hur många ljudböcker de vill.

Om undersökningen

För mer information, kontakta gärna Nicholas Rundbom på nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-511 66 73 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: