Världspremiär när Spotify flyttar in i Telias digital-tv

Den svenska musiktjänsten Spotify finns redan i miljontals datorer och mobiltelefoner. Nu är det dags att erövra vardagsrummet och en av våra favoritapparater - tv:n. Som första tv-operatör i världen lanserar TeliaSonera i dag en version av den populära musiktjänsten i sin digitala tv-tjänst i Sverige och Finland.

Idag tar Telia och Spotify ytterligare ett steg mot visionen att alla användare ska kunna lyssna på all världens musik, när de vill och hur de vill. I dag flyttar nämligen den populära musiktjänsten in i vardagsrummet och in i Telias digital-tv där den bland annat får sällskap av Sveriges största videobutik med 2 500 filmer. Den version som nu lanseras gör det möjligt att spela upp redan gjorda spellistor och blanda musiken efter behag. Flera konton kan sparas i Telias digitala tv-box, så alla i familjen eller i kompisgänget kan snabbt komma åt sin egen favoritmusik.

Fördelen med Sportify i tv:n är att man enkelt kan njuta av musiken från till exempel den hemma-bio-anläggning som allt fler har kopplat till sin tv. Cirka 120 000 av Telias digitaltv-kunder kommer i juni 2010 att kunna använda tjänsten, som enkelt styrs från tv-boxens fjärrkontroll.

– Svenskarna älskar musik och trots att vi numera bär med oss vår favoritmusik överallt så sker fortfarande mycket av vårt musiklyssnande i hemmet och inte minst i vardagsrummet, säger Stefan Trampus, chef för Bredbandstjänster på Telia. Att kunna logga in med Spotify direkt på sin tv och njuta av all världens musik tror vi kommer att locka nya skaror både till världens just nu hetaste musiktjänst och till Sveriges kanske bästa digitala tv-tjänst.

– Att introducera Spotify i vardagsrummet är ett naturligt steg i att göra Spotify tillgängligt var du än befinner dig, säger Daniel Ek, CEO på Spotify.

Spotifys musiktjänst har i dag över sju miljoner användare och den utvecklas och förbättras hela tiden. Från att ha varit en tjänst för early adopters når den i dag en allt större publik, inte minst tack vare att tjänsten är lätt att använda och det faktum att den fungerar i de flesta datorer, allt fler mobiltelefoner och nu tar steget in i digital-tv:n.

I oktober 2009 skrev Telia avtal med Spotify att som enda operatör i Sverige sälja, marknadsföra och delta i vidareutvecklingen av Spotify. Bara någon dryg vecka efter att samarbetsavtalet undertecknats kom en app som gjorde det möjligt att ha Spotify i sin iPhone och strax efter kom en variant för Andriod-telefoner.

Fakta

Från start kan cirka 120 000 av Telias digitaltv-kunder använda Spotify i tv:n. Under 2010 beräknas hälften av alla Telias digitaltv-kunder kunna använda den. De kunder som har äldre boxar kan uppgradera till nyare box genom direktköp eller genom att förlänga sin bindningstid**. Spotify fungerar på alla nya boxar som levereras i dag. För att använda Spotify i tv:n och krävs Spotify Premium. Tjänsten kostar 99:-/månad inkl moms . Tjänsten kan användas obegränsad tid och den är reklamfri. Samtidigt som tjänsten blir tillgänglig för svenska kunder blir det också det för TeliaSoneras digital-tv-kunder i Finland.

** För detaljer om pris, avtal och bindningstid se www.telia.se/spotify

--------------------------------------------------------------------------------------
Telias presstjänst för journalister kan nås på 0771-77 58 30

Telia är ledande inom mobil kommunikation, fast telefoni, datakommunikation och bredband i Sverige. Vi erbjuder också telefoni, bredband och tv i ett paket. Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Telia kan leverera bredband till 95 procent av hushållen i Sverige och har sju år i rad fått pris för Sveriges bästa mobilnät. Företaget har cirka 10 000 anställda i Sverige, egen kundtjänst och ett stort antal butiker i hela landet. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.se