Värmdö kommun och Telia tecknar samverkansavtal om fiberutbyggnad

Värmdö kommun och Telia har tecknat ett samverkansavtal om att bygga ut öppen fiber till hushåll och företag i kommunen.

Värmdö kommun sluter avtal om samverkan med Telia kring utbyggnad av bredband i Värmdö kommun. Detta är ett led i kommunens engagemang för att bidra till att uppnå det nationella målet om att 90 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till höghastighetsbredband 2020.

– Samarbetet är långsiktigt och gäller såväl tätort som landsbygd. Tillsammans kommer vi och Telia arbeta fram en plan för att så många som möjligt i kommunen ska kunna dra fördel av digitaliseringens möjligheter, berättar Monica Pettersson, ordförande för kommunstyrelsen i Värmdö.

Från Telias sida lyfter man fram Värmdö kommuns engagemang:

– I Värmdö kommun finns ett stort engagemang och en offensiv inställning. Därför väljer vi att satsa här, säger Lars Sandqvist, kommun- och stadsnätsansvarig på Telia.

Det fibernät som ska byggas är ett öppet nät som innebär att varje kund kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredbandstelefoni, digital-TV och bredband.

För mer information, kontakta:

Björn Strååt, It-chef, Värmdö kommun, 08- 570 485 47

Carl Johan Swanson, kommunikationsansvarig Telia Operator 0722- 31 00 54

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Citat

Monica Pettersson, kommunstyrelsens ordförande i Värmdö