Verksamhetens mobila arbetssätt - i fokus för ny Telia-satsning

Mer än hälften av alla Telias företagskunder använder smartphones och de flesta medarbetare har numera tillgång till jobbmejl i mobilen*, som tillsammans med surfplattor blivit det självklara arbetsredskapet för många verksamheter. Man vill kunna jobba där man är och samtidigt komma åt den information som för ögonblicket behövs. Både arbetsgivare och medarbetare ser självklara fördelar med mobila arbetssätt. Men det är samtidigt en växande huvudvärk för företag och organisationer som har problem med att möta behoven av att dela data och skapa åtkomst till information på ett säkert sätt via mobila enheter. Därför storsatsar nu Telia på området med Telia Mobility Management, en ny portfölj av tjänster som tillsammans gör det möjligt för verksamheter att dra full nytta av mobila arbetssätt.

Det har debatterats flitigt om hög säkerhet och kontroll i en verksamhet kan gå hand i hand med mobila arbetssätt. Anders Tillander, chef för företagstjänster på Telias mobila verksamhet, menar att det går:

– Med Telia Mobility Management hjälper vi kunden integrera mobiliteten i verksamheten på ett säkert sätt, ger IT-ansvariga överblick och löser organisationens behov av logistik, service och support för alla sina mobila enheter. Kunderna får en fullständig mobil strategi för sina verksamheter.

– Resultatet är ett mobilt arbetssätt, där information kan flöda fritt mellan medarbetare, verksamhet och externa parter utan risk att komma på villovägar. Då spelar det inte någon roll om den säkerhetsklassade presentationen från mötet tidigare på dagen följer med till hämtningen på dagis. Verksamhetens data är ändå i säkert förvar. På så sätt kan organisationer räkna hem de stora investeringar man idag gör i mobilitet genom att frigöra verksamhetens humankapital – de anställda, avslutar Anders Tillander.

Telia Mobility Management består av sex olika tjänsteområden och bygger på mobile flow, Telias vision för mobila arbetssätt som stödjer verksamheters mål. Det är en helhetssyn på frågor som rör effektivitet, kontroll och säkerhet:

•  Device Management - Det är viktigt att medarbetarna har tillgång till den information och de applikationer som de behöver i sin yrkesroll, oavsett tid och rum. Med tjänsterna i Device Management kan IT-avdelningen överblicka, konfigurera och säkra verksamhetens mobila enheter i en lättanvänd portal. De kan även administrera mobilapplikationer samt garantera säker distribution och hantering av verksamhetsdata till mobila enheter.
  • Mobila livscykeltjänster - Det måste vara smidigt att underhålla företagets mobiler, surfplattor och andra mobila enheter. Mobila livscykeltjänster förenklar logistik, service och support av alla mobila enheter genom hela livscykeln och sköts via en portal som både IT-avdelningen och medarbetare kan använda sig av. Tjänsterna säkerställer även att uttjänta enheter hanteras på ett miljöriktigt sätt.
  • Mobil Säkerhet - Säkerhetslösningarna i Mobility Management kombinerar säkerhetsteknik i mobilnäten, datorhallen och mobila enheter. Det gör det möjligt att erbjuda verksamheter den säkerhetsnivå de behöver, oavsett vilka mobila enheter som används och vilka nät de kopplas upp mot (mobila och fasta nät, publika nät och företagsnät). Men det är inte säkerhet på bekostnad av enkelhet. Medarbetarna slipper krångliga inloggningsprocesser med funktionalitet som Single sign-on, en inloggning för att komma åt de applikationer man har tillgång till.
  • Mobilitetsrådgivning - Telia hjälper verksamheter att ta fram en komplett mobil strategi för företaget som ger er ett tydligt ramverk för effektiv, säker och kontrollerad mobilitet. Bland annat innebär det att förstå vilka mobila arbetssätt kunden har behov av, hur de kan omsättas i verklighet, vilka riskerna är och hur de kan hanteras. På så vis kunden dra full nytta av dem investeringar som görs i mobilitet.
  • Integration & Implementering - Telia hjälper företag och organisationer att omsätta mobila strategier till verklighet genom att integrera och implementera tekniska system och processer i verksamheter. Kunderna får kontinuerligt stöd av Telias rådgivare och tekniska experter under hela implementeringsfasen.
  • Rapportering & Analys - Telias mobila översiktstjänst erbjuder kunderna olika gränssnitt som ger full överblick över vilka enheter företaget har i bruk och hur de används. Det bidrar till ökad kostnadskontroll och uppföljningsmöjligheter av hur data, voice och roaming används av medarbetarna. På så sätt kan verksamheter säkerställa att mobilitetspolicy följs.

Tjänsterna kommer demas på Telia Connect2Business 2014. För mer information om Telia Mobility Management klicka här.

* Enligt Smartare Företagsindex 2013

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.