Webb-tv lockar svenskarna till 4G

-   37 procent av svenskarna skulle titta mer på tv-kanalernas play-utbud om de hade 4G

Tv-bolagens play-kanaler driver efterfrågan på snabbare mobilt bredband. En ny undersökning* från Telia visar att 37 procent av svenskarna skulle titta mer på tv-kanalernas play-utbud om de hade tillgång till 4G. Bland de yngsta respondenterna mellan 15-22 år, säger 52 procent att de skulle surfa mer om de hade 4G. I takt med den ökade efterfrågan på snabbare mobilt bredband utökar Telia med 4G i fler abonnemang, prylar och på fler orter runtom i Sverige.

I takt med att svenskarnas uppkopplade beteende går mot allt mer bredbandskrävande tjänster ökar behovet av en snabbare mobil uppkoppling. Enligt en färsk undersökning från Telia är det tv-kanalernas play-utbud som lockar mest med 4G, 37 procent av svenskarna anger detta som det främsta skälet till att skaffa sig ett snabbare mobilt bredband. 34 procent skulle surfa mer i sin mobil och surfplatta om de hade 4G och 30 procent skulle generellt sett titta mer på rörlig bild med en snabbare mobil uppkoppling.

– Sedan vi påbörjade utbyggnaden av världens första 4G-nät för två år sedan har svenskarnas surfbeteende förändrats. Våra liv på nätet är mobilt och det vi gör hemma förväntas vi även kunna göra på väg till jobbet, i matbutiken eller när vi är på semester med våra mobiler, surfplattor, bärbara datorer och som vi gärna använder på en och samma gång. Detta ställer givetvis högre krav på snabb mobil uppkoppling med fler 4G-abonnemang, prylar och ett nät som hela tiden växer för möta kundernas behov, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

Telias 4G-sortiment
4G ingår i nästan alla Telias mobila bredbandsabonnemang och även i några av Telias större mobilabonnemang. Det senaste tillskottet i 4G-familjen är Sveriges första 4G-mobil, Samsung Galaxy S ll LTE som fungerar i hela 4G-nätet eftersom Telia är den enda operatören med en bred utbyggnad av 4G-nätet i 800-frekvensbandet. 4G-mobilen stödjer även 4G i 2600-bandet som Telia i likhet med flera andra operatörer använder för utbyggnad i framförallt storstäder.

Telia var även först med Sveriges första surfplatta med 4G, Samsung Galaxy Tab 8,9 LTE. För kunder som vill koppla upp flera prylar eller helt enkelt bara vill använda de snabbare 4G-hastigheterna med exempelvis 3G-surfplattar och datorer, så finns sedan tidigare även routers och modem i Telias 4G- sortiment. Läs mer om Telias mobila abonnemang och erbjudanden på www.telia.se.

4G-nätet mångdubblas under 2012
Telias 4G-nät finns idag på över 200 orter och täcker 61 procent av Sveriges befolkning. Under 2012 planerar Telia att bygga ut sitt 4G-nät med ytterligare 400 nya orter. Hela listan på befintliga och kommande 4G-orter finns samlade på http://www.telia.se/4G.

Sveriges bästa bredband
Telia öppnade världens första 4G-nät under 2009 och har idag Sveriges största och snabbast växande 4G-nät. Mot slutet av 2012 planeras över 600 orter ha tillgång till 4G. Utöver tätorter fortsätter även utbyggnaden på mindre orter och turistplatser. På många områden närmar sig 4G-täckningen den vanliga mobiltäckningen och samtidigt med 4G-utbyggnaden görs även en kapacitets­förstärkning av övriga mobila nät. Information om aktuell täckning finns på www.telia.se/tackning. En samlad lista på befintliga och kommande 4G-orter finns på www.telia.se/4g.

Satsningen på 4G, är en del i Telias arbete att alltid ge svenskarna tillgång till det bästa bredbandet – oavsett om man är hemma, på kontoret eller på resande fot. Därför investerar Telia inte bara i 4G utan bygger samtidigt ut fibernätet med hastigheter upp till 1000 Mbit/s och uppgraderar bredband via telefonjacket till VDSL2 med hastigheter upp till 60 Mbit/s.

*enligt en undersökning av United Minds under mars 2012 med 1034 respondenter från hela Sverige.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30