Zara Larsson #kärleksspammar med Telia

Report this content

Internet är fantastiskt och skapar oändligt med möjligheter. Men det finns också en baksida med hot och kränkningar. Det vill vi ändra på och uppmanar nu alla att kärleksspamma nätet. Gör din tolkning av nätkärlek, hashtagga #kärleksspamma och vinn en galaupplevelse med Zara Larsson.

Unga spenderar en stor del av sin vardag på nätet och de flesta förknippar sin uppkopplade tid med positiva upplevelser. Samtidigt ökar antal hot och kräkningar på nätet - sociala medier är idag den vanligaste platsen för kränkningar mot unga tjejer*. Någon som fått utstå mycket hat på nätet är artisten Zara Larsson. Hon gör nu sin tolkning av nätkärlek i Telias Instagram-tävling #kärleksspamma. Den/de som gör den mest kreativa och kärleksfulla tolkningen av nätkärlek får gå med sina vänner på Svenska Hjältar galan på Cirkus den 14 december och träffa Zara Larsson innan.

– Vi tycker det är viktigt att vi som ledande telekomföretag tar ansvar och gör vad vi kan för att bidra till ett schysstare beteende på nätet. Det är också viktigt att engagera unga som är mest utsatta då de oftast är mer aktiva i sociala medier. Det gör vi bland annat genom vårt samarbete med Svenska Hjältar och arbetet med värderingar, mod och civilkurrage i skolorna, säger Jan Holmberg, konsumentmarknadschef på Telia.

Tillsammans med Svenska Hjältar har Telia gett ut en fickfolder med fakta och råd om vart man vänder sig om man har blivit utsatt för kränkningar, men också hur man själv kan vara ett föredöme. I häftet finns bland annat en intervju med Zara Larsson. Häftet delas ut på Svenska Hjältars skolturné som i år – tack vare samarbetet med Telia – nu även finns tillgänglig som onlineversion.

– Det är fantastiskt att få träffa alla skolungdomar och hjältarna som är viktiga förebilder för att fler ska våga säga ifrån. Med tävlingen #kärleksspamma vill vi lyfta vi de goda krafterna, säger Jan Holmberg.

Så här går tävlingen till
Deltagarna laddar upp sin bild/filmklipp på Instagram och taggar med #kärleksspamma. För att kunna delta måste man ha ett öppet Instagramkonto. En jury som består av medarbetare på Telia utser sedan det bästa bidraget. Det mest kreativa och kärleksfulla bidraget vinner. Tävlingen är öppen fram till 30 november 2015. Fullständiga tävlingsregler hittar du på www.telia.se/karleksspamma.

Telias samarbete med Svenska Hjältar
Telia är huvudsponsor av Svenska Hjältar och delar ut priset ”Årets Ungdomshjälte” samt ”Årets Näthjälte” på Hjältargalan den 14 december. Näthjälten uppmärksammar vanliga människors goda insatser i kampen mot hat och mobbning på nätet. Ungdomshjälten lyfter civilkurage och mod i gärningar av unga människor. Nominera din hjälte här.

* Friends Nätrapport 2015

Om du är journalist och har frågor, kontakta helena.de-verdier@teliasonera.com, 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar: