Bokslutskommuniké 2004

Hög tillväxt under året

Fjärde kvartalets resultat belastat med cirka 15 miljoner kronor avseende ej återkommande poster •Nettoomsättningen ökade med 42,8% och uppgick till 363,8 (254,8) miljoner kronor. •Nya order har under året erhållits till ett värde av 387,0 miljoner kronor. Orderingången netto uppgick till 361,0 (344,5*) miljoner kronor. •Orderstocken vid periodens utgång uppgick till 184,3 (187,1) miljoner kronor varav löpande ASP- och supportavtal utgjorde 101,7 (101,5) miljoner kronor. •Resultatet efter skatt uppgick till -24,1 (-44,7) miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till -22,2 (-52,3) miljoner kronor. •Resultatet per aktie uppgick till -1,54 (-2,42) kronor. •Fjärde kvartalets resultat, -24,8 miljoner kronor är belastat med poster av ej återkommande karaktär om totalt cirka 15 miljoner kronor. Kassaflödet efter investeringar för fjärde kvartalet var positivt om 6,4 miljoner kronor. •Högre andel nya system och lägre andel licensintäkter gav en lägre bruttomarginal under fjärde kvartalet jämfört med kvartalet innan. •Under 2004 har betydande genombrottsorder erhållits från viktiga kunder i Asien. * Orderingången 2003 innehöll engångseffekter från förvärvet av Telspecs affärsområde för nättjänster om cirka 23 miljoner kronor. Orderingången för perioden 2004 ökade organiskt med 20% vid justering av dessa engångseffekter.