Fortsatt stark orderingång under 2005

Teligent undersöker förutsättningarna för att finansiera den ökade tillväxten genom nyemission

Teligent har under 2005 haft en fortsatt stark utveckling. Orderingången under första kvartalet ökade med 22 procent och uppgick till 144,6 miljoner kronor, vilket är 60 procent över den genomsnittliga nivån per kvartal under 2004. Efter utgången av första kvartalet har orderingången fortsatt att öka. Som tidigare offentliggjorts har Teligent under de första fem månaderna 2005 bl.a. erhållit nya order i Ryssland, Sydamerika, Sydostasien och Tyskland. Bolagets starka orderingång, med komplexa och relativt stora systemleveranser till de större globala teleoperatörerna, medför ökad rörelsekapitalbindning. För att finansiera den ökade kapitalbindningen överväger styrelsen att genomföra en riktad nyemission med stöd av det bemyndigande som beslutades vid den ordinarie bolagsstämman i april 2005. Med anledning av ovan har Teligent uppdragit åt Hagströmer & Qviberg Fondkommission att undersöka de marknadsmässiga förutsättningarna för en riktad emission. För ytterligare information, kontakta: Lars-Erik Nilsson, styrelseordförande Teligent AB Tel. 0734 439 890 Ulf Lindstén, vd och koncernchef Teligent AB Tel. 08 520 660 50 ulf.lindsten@teligent.se Torbjörn Gunnarsson, Head of Equity Capital Markets Hagströmer & Qviberg Fondkommission AB Tel. 08 696 17 18 torbjorn.gunnarsson@hagqvi.com