Pekka Peltola ny vd på Teligent AB

Report this content

Styrelsens vice ordförande Pekka Peltola tillträder idag som tillförordnad vd för Teligent AB när bolagets nuvarande vd Ulf Lindstén, på egen begäran avgår på grund av hälsoskäl. Pekka Peltola är en av bolagets grundare och en vital förgrundsperson bakom bolagets omstrukturering och tillväxt de senaste åren. Pekka, som var vd från grundandet 1990 till 1997, har därefter haft en rad ledande befattningar i bolaget inom ett antal strategiska områden från produktstyrning till försäljning och marknadsföring. Ulf har under två perioder varit vd för Teligent. Han återinträdde som vd i Teligent i Maj 2002. Bolaget var då hårt drabbat av nedgången i telekom-industrin. Teligent har under Ulfs ledning visat en stark tillväxt och har lyckats vända tidigare förluster till positiva resultat. Ulf kommer även i fortsättningen att stå till bolagets förfogande för speciella uppdrag, t.ex eventuella förvärv och företagssammanslagningar, som är en viktig del av bolagets tillväxtstrategi. ”Vi beklagar att Ulf önskar avgå som vd. Han har på ett mycket förtjänstfullt sätt lett bolaget till den position där vi befinner oss nu”, säger styrelsens ordförande Lars-Erik Nilsson. ”Vi är dock mycket glada över att Pekka kan ta över ledningen av företaget. Den genuina erfarenhet av bolagets strategier och affärsposition samt av telekom-branschen som han besitter garanterar en god kontinuitet för bolagets fortsatta utveckling.” ”Vi kommer under det kommande halvåret tillsammans med Pekka att se över det långsiktiga ledarskapet i bolaget. Samtidigt är vi mycket tillfreds med att Pekka med stor tillförsikt tar sig an den utmaning det innebär att leda ett så starkt växande bolag som Teligent”, avslutar Nilsson.