Strategisk NGN order i Sydostasien

Report this content

Utveckling av Next Generation Service Architecture och tjänster inom IP-telefoni

Teligent offentliggör idag en strategisk tilläggsorder inom ett, under våren presenterat, licens- och ramavtal med en av de ledande operatörerna i Sydostasien. Ordern, inkluderad i andra kvartalets orderingång, innefattar plattformar för IP-telefoni för ett mobilnät hos den ej namngivna kunden. Affären innebär även utvecklingen av s.k. Next Generation Service Architecture baserad på ett antal Teligent P90/E plattformar. Next Generation Service Architecture är i linje med IMS (IP Multimedia Sub-System, definierat av 3GPP) och innebär en centraliserad tjänstearkitektur för tjänster oavsett typ av nät, såsom fast, mobil eller IP (NGN). Under 2004 uppnådde Teligent ett genombrott i Sydostasien genom beställningar från några av regionens ledande operatörer. Regionen som befinner sig i stark tillväxt är av strategisk vikt för Teligent. – Tillsammans med ramavtalet i våras innebär detta att vi har en långsiktig relation med ännu en ledande operatör. Vår referenslista i denna del av världen börjar se stark ut, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef för Teligent. Jag ser detta som ytterligare en bekräftelse på att vår teknologi är ledande och attraktiv för de riktigt stora operatörerna. Givetvis är det en fjäder i hatten för oss att hjälpa en välrenommerad operatör med deras design och uppbyggnad av framtida tjänster och NGN arkitektur. – Affären bevisar att vi har en stark position gällande konvergensen och evolutionen inom Next Generation Service Architecture. För att vara en framgångsrik operatör så måste du, såväl idag som imorgon, kunna reagera snabbt och effektivt på nya tekniska och marknadsdrivna förutsättningar. Det är den stora anledningen till att vår teknologi uppskattas som den gör av dessa operatörer, säger Mikael Jigmo, ansvarig för Teligents etablering i Singapore som även fungerar som regionalt huvudkontor för regionen. Den patenterade Teligent P90/E arkitekturen separerar nätprotokoll, tjänsteexekvering och presentation gentemot slutanvändare. Den används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, SingTel, Telefónica, TeliaSonera och operatörer inom Vodafone-gruppen.