Sydamerikansk order inom Mobile VPN

Indirekt försäljning driver Teligents etablering i tillväxtregionen

Teligent meddelar idag att man erhållit en order i Sydamerika inom Mobile VPN (Virtual Private Network). Ordern, som är inom ett tillväxtområde av mobiloperatörers företagssegment samt i en snabbt expanderande geografisk region, är en följd av bolagets globala tillväxtstrategi. Den är även ett resultat av den kompletterande indirekta säljstrategin, dvs. samarbete med globalt eller regionalt ledande partners utöver bolagets egen och direkta försäljning gentemot teleoperatörer. Under det gångna året har Teligent befäst sina positioner avsevärt på regioner utanför den traditionella hemmamarknaden i Västeuropa. Man har uppnått ett strategiskt genombrott på den asiatiska marknaden och genomfört ett antal lyckade leveranser i bl.a. Afrika, Mellanöstern och Östeuropa. Så sent som i förra veckan meddelades en betydelsefull order från en av Rysslands största mobiloperatörer. – Vi är entusiastiska då den nya ordern i Sydamerika är ett av våra första insteg på en spännande tillväxtmarknad, helt i linje med vår globala tillväxtstrategi. Det är samtidigt den andra ordern genom denna partner och bevisar styrkan i vårt samarbete, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef för Teligent. – Men jag betraktar även affären som intressant ur ett rent produktperspektiv. Mobile VPN är ett mycket intressant verktyg för att öka en mobiloperatörs intäkter inom det redan så lönsamma företagssegmentet genom ökad användning, kundtillväxt och kundlojalitet. Baserat på våra erfarenheter från andra operatörer så bedömer jag förutsättningarna som mycket goda för att denna installation kommer att vara framgångsrik och kunna växa betydligt i framtiden, avslutar Ulf Lindstén. Genom att använda Mobile VPN, en del av det bredare Teligent Mobile Virtual PBX konceptet, ersätts den fasta telefonen och mobiltelefonen blir den enda telefonen för alla anställda på ett företag. Alla typer av samtal och funktioner, som ex. SMS, hanteras som om de överförs i ett eget privat nät trots att trafiken sker i det publika nätet. Mobiloperatörer erbjuder denna nätbaserade tjänst till framförallt företagsmarknaden i syfte att uppnå en ökad och effektivare mobilitet, med utökad kostnadskontroll, genom funktioner som interna kortnummer, tilldelning av behörighet, differentierade samtalstaxor och realtidsstatistik. Lösningen baseras på den patenterade Teligent P90/E arkitekturen, som separerar nätprotokoll, tjänsteexekvering och presentation gentemot slutanvändare. Den används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, SingTel, Telefónica, TeliaSonera och operatörer inom Vodafone-gruppen.