Teligent genomför riktad nyemission

Report this content

Teligent AB meddelar idag att styrelsen har fattat beslut om en riktad nyemission som tillfört bolaget ca SEK 47,5 miljoner.

Totalt har 2 000 000 aktier placerats av Hagströmer & Qviberg Fondkommission AB genom ett så kallat bokbyggande till marknadskurs. Aktierna har förvärvats av välrenommerade skandinaviska institutionella placerare, vilket breddar det institutionella ägandet i Teligent. Emissionen tillför bolaget ca SEK 47,5 miljoner före avdrag för emissionskostnader. Nyemissionen motsvarar 9,6 procent av aktiekapitalet och rösterna i Teligent. Efter föreliggande emission kommer Teligent att ha 20 863 162 aktier utestående. Teligents styrelse har fattat beslutet om emissionen med stöd av bemyndigande på bolagsstämma den 7 april 2005. För att kunna möta bolagets ökade orderingång har Teligent ett omedelbart behov av att anskaffa ytterligare eget kapital. Styrelsen har bedömt att denna kapitalanskaffning tidsmässigt inte kan genomföras som en företrädesemission om bolaget skall kunna tillvarata affärsmöjligheterna i marknaden. Med anledning därav har styrelsen beslutat att emissionen skall ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Till dess att nyemissionen är registrerad har de placerade aktierna lånats från Teligent ABs styrelseledamöter Olle Isberg och Mikael Karlsson för att möjliggöra placeringen.