Utökade partnerskap i Ryssland

Report this content

Utökade partnerskap i Ryssland Teligent samarbetar med Akantis och Media-Tel för att nå ryska operatörer och service providers Teligent meddelar idag att man fördjupat sitt samarbete och slutit formella partnerskapsavtal med ryska systemintegratören Akantis och tjänsteutvecklaren Media-Tel. Det fördjupade samarbetet är en direkt följd Teligents framgångsrika installationer på den ryska marknaden under det senaste året, vilka genomförts med stöd från Akantis och Media-Tel. Samarbetsavtalen stipulerar att systemintegratören Akantis agerar som Teligents huvuddistributör på den ryska marknaden gentemot operatörer och service providers. Media-Tel kommer att utveckla egna applikationer och plattformskomponenter till den patenterade plattformen Teligent P90/ E. Därutöver kommer Media-Tel även agera underleverantör till Teligent gällande delar av utveckling av applikationer och plattformselement som ingår i det svenska bolagets globala erbjudande. I samband med dessa avtal annonserar Teligent även att man avser etablera ett kontor i Moskva samt att man planerar för en ökad lokal närvaro på ryska konferenser och mässor genom samarbetet med Akantis och Media-Tel. - Dessa fördjupade samarbeten ger oss klart förbättrade möjligheter att bearbeta den växande ryska marknaden. De båda ryska bolagen tillför inte minst en lokal närvaro och kännedom gällande den ryska telekommarknaden. Denna erfarenhet och kompetens kommer att ha en avgörande betydelse för oss och vår framtida tillväxt i Ryssland, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef på Teligent. Utsikterna för den ryska ekonomin är goda och vi förväntar oss att den tillväxten fortsätter på nuvarande nivå eller till och med ökar de kommande åren. Akantis and Media-Tel har visat ett stort engagemang i tidigare samarbeten och tillsammans står vi väl rustade för att nå nya framgångar på den växande ryska marknaden. Den patenterade tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-Mobile USA, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Ulf Lindstén, Fredrik Backlund, vd och koncernchef Corporate Communications Teligent AB Teligent AB Tel. 08 520 660 50 Tel. 08 520 660 03 ulf.lindsten@teligent.se fredrik.backlund@teligent.se Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-mobile USA, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 290 anställda och nettoomsättningen 2003 var ca 255 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/20/20041020BIT00130/wkr0001.pdf