Tellusgruppens nya restaurang skapar matglädje hos högstadieelever i Linköping

Report this content

Tellusgruppen AB, som äger Tellusskolan Thea Linköping, satsar extra på den viktiga skolmaten och har nu startat restaurang i anslutning till skolan. Restaurangen fungerar dels som matsal för skoleleverna, dels som en lunchrestaurang för allmänheten.

Restaurangen, som fått namnet Tellusfood Kungsgatan 22, öppnade vid terminsstarten 2024 och har fått ett fint mottagande av eleverna. Maten lagas på plats av Tellusfoods egen köksmästare.

– Eleverna äter med god aptit och sticker gärna in huvudet i köket innan de lämnar mat­salen för att tacka för maten, säger Mimi Svanberg som ansvarar för restaurangen.

– En av eleverna sa att det bara var ett fel med restaurangen och det var att den öppnat fem terminer för sent, eftersom hen slutar nian till sommaren.

För att ytterligare höja matglädjen har köksmästaren skapat inspirerande namn på veckans olika luncher. Till exempel finns varje vecka en sopplunch som går under namnet ”Soupy­licious” och en fiskdag som fått det lockande namnet ”By the sea”.

Restaurangen erbjuder även dagens lunch till allmänheten till ett förmånligt pris.

Tellusfood Kungsgatan 22 ingår i Tellusgruppens satsning på maten i koncernens förskolor och skolor, där alla måltider ska vara näringsriktiga, goda, hållbara och säkra. Måltidsverk­samheten har funnits med länge i bolaget och har vuxit under årens lopp och organiseras därför nu i ett eget bolag med en beräknad omsättning på runt 32 MSEK för 2023.

Tellusfood tillagar varje dag runt 3 000 måltider som distribueras till fler än trettio förskolor och skolor. Förutom att utveckla måltidsverksamheten till Tellusgruppens egna skolor och förskolor, kommer Tellusfood också att erbjuda måltidstjänster, så som till exempel cate­ring, till andra skolor och förskolor.

Här kan du läsa mer om restaurangen: https://tellusfood.se/tjanster/kungsgatan-22/

Bijan Fahimi, vd Tellusgruppen AB
bijan.fahimi@tellusgruppen.se
+46 707 167 453

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

Om Tellusgruppen AB (publ)

Tellusgruppen är en långsiktig ägare av välskötta bolag inom sektorerna för utbildning och för barnomsorg. Koncernen är för närvarande huvudman för 28 förskolor, sju grundskolor och tillhandahåller även barnpassning och utbildningstjänster.

Tellusgruppen bildades 2012 som moderbolag för Tellusbarn (Tellusbarn grundades år 2007) och som plattform för framtida expansion inom utbildnings- och barnomsorgs­sektorn.

Tellusgruppens affärsidé är att starta, driva och utveckla lönsamma och växande dotter­bolag som erbjuder högkvalitativa, nyskapande och efterfrågade verksamheter inom sina respektive områden.

Taggar: