Temporent bygger upp Barkarbystadens första skola

Modulhusuthyrarna Temporent har på uppdrag av Järfälla kommun byggt upp Karlslundskolan, som är den allra första skolan i den nya stadsdelen Barkarbystaden. Karlslundskolan är en tillfällig modulbyggnad som till nästa år utvidgas med fler moduler för att rymma alla barn som nu flyttar in i stadsdelen.

Barkarbystaden växer snabbt, efter hand som allt fler hus blir färdigbyggda. Det innebär också att behovet av skolor växer. Under sommaren byggde därför Temporent upp Karlslundskolan, som står klar sedan i augusti och har plats för 100 förskolebarn och 50 elever på 1600 m2.

Uppdragsgivaren Järfälla kommun var måna om att skolan skulle vara färdig i tid för att möta behovet av skolplatser.
- Det har fungerat mycket smidigt att få klart skolan på kort tid. Det hjälpte mycket att Temporent såg till att få allt rätt på en gång och var med hela tiden i processen för att se till att även småsakerna fungerade, säger Ian Craig, Projektledare på Järfälla Kommun.

Kommunen och Temporent lägger nu sista handen vid hur nästa del av skolan ska se ut. Modulerna som ska användas till den levereras till sommaren, och sedan ska skolans nya etapp två öppna till höstterminen 2014 med plats för ytterligare 100 förskolebarn.
- I den första etappen använde vi 35 moduler av modellen KLOSS, och vi kommer sätta på plats ytterligare 18 moduler för att få nästa etapp klar till höstterminsstarten 2014, säger Lars Englund, Regionchef Öst för Temporent.

I Karslundskolan bedrivs nu både förskola och skola. Det finns även ett skolkök och ett aktivitetsrum/gymnastiksal med dusch.
- Det är väldigt ljusa och fräscha lokaler som vi fått. Det har varit ett jättebra samarbete som gjort att allt gått väldigt smidigt, säger Kicki Beck, intendent på Karlslundskolan.

Lars Englund  |  Regionchef Öst-Norr Temporent AB |  08-590 990 47| lars.englund@temporent.se

Temporent startades 1995 och är idag en av Nordens största moduluthyrare med kontor på sex orter i Sverige, Danmark och Norge. Kunderna utgörs huvudsakligen av kommuner, landsting och stora företag. Temporent ingår i koncernen Nordic Modular Group AB som ägs av Kungsleden AB (publ.).

Det har fungerat mycket smidigt att få klart skolan på kort tid!
Ian Craig, projektledare Järfälla kommun