Fagerdala säljer Tempur till USA

Report this content

Fagerdala säljer Tempur till USA Madrass- och kuddtillverkaren Tempur får nya ägare. De amerikanska riskkapitalbolagen T A Associates och Friedman, Fleischer & Lowe köper ca 90 procent av aktierna i bolaget, bland annat Värmdöbaserade Fagerdala World Foams 56 procent, för totalt 3 miljarder kronor. Tempur, som vid lanseringen i Sverige 1991 erbjöd en bäddmadrass speciellt för människor med ryggproblem, säljer numera även kompletta sängar. På ett drygt decennium har Tempurs produkter slagit igenom globalt och marknadsförs nu i 45 länder. - Både i USA och Japan är Tempur nummer ett på ställbara sängar. Vår ambition är att inom några år också vara världsledande, säger Robert Trussell, CEO för Tempur World Inc, Lexington, Kentucky. Omsättningstillväxten har i snitt varit 60 procent årligen de senaste tio åren. I år väntas omsättningen blir ca 3 miljarder kronor. - Tempur har nått till en punkt där det är naturligt för oss att sälja. Detta för att entreprenörsfasen går mot sitt slut och det behövs nya ägare med rätt kompetens och kontakter för att genomföra en planerad börsintroduktion de närmaste åren, säger grundaren Dag Landvik, som via sitt helägda bolag Fagerdala World Foams säljer sina aktier. - Bolaget har produkter med enorm potential. Vi har bara sett början på Tempurs internationella expansion, säger Andy McLane hos T A Associates. Tempurmaterialet utvecklades av NASA i början på 1970-talet för att ge astronauter optimal tryckavlastning vid uppskjutning och landning. Fagerdala World Foams har vidareutvecklat detta material till madrasser och kuddar för både medicinsk och privat användning. 1988 upptogs Tempurmaterialet i NASA Hall of Fame, tillsammans med navigationssystemet GPS, som "exempel på rymdteknologier som kommit livet på planeten Jorden tillgodo". För ytterligare information kontakta: Dag Landvik, CEO Fagerdala World Foams, tel 08 - 570 132 00 För att hämta bild: Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=21937 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/17/20021017BIT00300/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/17/20021017BIT00300/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/17/20021017BIT00300/bild.html Pictures