Tendo avslutar litteratur- och användarvänlighetsstudier med positivt resultat

Tendo AB (”Tendo” eller “Bolaget”) meddelar idag att Bolaget har avslutat sin användarvänlighetsstudie och kan konstatera att den inte medförde några hinder för marknadsintroduktionen och att Tendo OneGrip mottogs väl hos de användare som deltog i studien. I samband med resultaten från användarvänlighetsstudien kan Bolaget även se den tidigare genomförda litteraturstudien som avslutad.

Tendo har under de senaste månaderna genomfört både en litteraturstudie och en användarvänlighetsstudie inför lanseringen av Bolagets första produkt, Tendo OneGrip. Som Tendo tidigare har kommunicerat har Bolaget genomfört en litteraturstudie vars syfte är att verka som klinisk evidens för att påvisa att prestandan och säkerheten för Tendo OneGrip matchar så kallad State of the art och således tillsammans med den teknisk dokumentationen uppfyller de krav som ställs av EU-förordningen MDR. Även användarvänlighetsstudien är ett krav från MDR och syftet är att säkerställa att användarna förstår bruksanvisningen och funktionerna hos produkten och kan använda den på ett korrekt och säkert sätt. I Tendos fall inkluderar användarna personer med en ryggmärgsskada, deras assistenter samt ortopedteknikerna som anpassar produkten.

Användarvänlighetsstudien som genomfördes gjorde det även möjligt för Tendo att möta både kliniker och användare runt om i Sverige. Totalt har över 40 personer med olika bakgrunder, diagnoser och roller deltagit i användarvänlighetsstudien. Bolaget kan konstatera att studien avslutades med ett positivt resultat och att det inte finns några hinder relaterade till användarvänligheten för att produkten ska kunna introduceras på marknaden. I studien fick användarna möjlighet att prova produkten och använda den under ett grepp samt rengöra, ladda och anpassa den, för att säkerställa att det kan göras på ett användarvänligt sätt.

Vi har under de senaste månaderna ägnat mycket tid åt våra studier och det är glädjande att vi nu kan konstatera att de inte påvisade några hinder för marknadslanseringen av Tendo OneGrip och vi är mycket glada över att vår produkt mottogs så väl av våra potentiella användare. Att få se användare lysa upp av glädje när de utvärderar Tendo OneGrip ger oss i teamet minst sagt ny energi! Efter genomförd studie valde vi att komplettera bruksanvisningen med en film för att göra det ännu tydligare för användarna och vi känner oss idag mycket trygga med produktens användarvänlighet. Nu är det fullt fokus framåt för att kunna erbjuda Tendo OneGrip till människor som behöver hjälpmedel för att kunna bli mer självständiga i vardagen”, säger Sofie Woge, VD på Tendo.

Tendo AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar medicintekniska robotiserade hjälpmedel till personer med funktionsnedsättningar i händerna. Bolagets första produkt, Tendo OneGrip, är en handske med integrerat exoskelett som ger styrka och rörlighet i händerna till personer med begränsad, eller saknad handfunktion till följd av en ryggmärgsskada. Bolaget är beläget i Lund i Sverige. Tendo AB är noterat på den svenska Spotlight Stock Market. Mer information på www.tendoforpeople.se.