Julen - en gyllene tid för virusangrepp

Julen - en gyllene tid för virusangrepp Ser du fram mot julhelgen? Det gör inte din server. För många servrar är julen en tid av virusangrepp, överbelastning och haverier. Orsaken är alla de tusentals e-posthälsningar som skickas från världens alla hörn. Om ditt företag inte redan har ett skydd mot detta problem är det hög tid att skaffa ett. - Julposten är ett fenomen som kan ställa till med allvarliga och kostsamma problem för ditt företag. Riskerna att drabbas av virus eller att servern överbelastas ökar markant när julhälsningar ramlar in från alla håll, säger Christer Wallberg, VD för IT-säkerhetsföretaget TenFour. Julen är tveklöst årets jobbigaste högtid för en e-postserver. Veckorna före jul drabbas de av en formlig lavin av glada julhälsningar som inte sällan innehåller mer eller mindre minneskrävande animationer. Bortsett från att de flitigt kringskickade elektroniska julkorten medför ökade risker för virus utgör de omfattande bilagorna också en ovälkommen belastning på postsystemets kapacitet. De senaste årens julfavoriter har ofta haft en storlek på över 10 Mb och de har slagit knock på tusentals servrar världen över när de givits fri lejd ut på nätet av intet ont anande avsändare. - När det på kort tid landar tusentals elektroniska julkort med stora bilagor är risken stor att servern inte klarar trycket. Med tanke på hur beroende företag idag är av ett fungerande e-postsystem är det få som råd att riskera att servern blockeras på grund av virus eller minneskrävande julhälsningar, säger Christer Wallberg, VD för TenFour. IT-säkerhetsföretaget TenFour är världsledande inom produkter för säker e- post och har de senaste åren fått hjälpa många företag som drabbats av dataproblem sedan de tagit emot mängder av julhälsningar över nätet. Inte sällan blir de drabbade tvungna att för en tid stänga sina servrar med kapacitetsförlust som följd. Det enklaste och effektivaste sättet att ta hand om sådan här ovälkommen e-post är dock att stoppa den redan från början. - Med vår server TFS Secure Messaging-Server räcker det med ett par enkla kommandon så stängs all e-post av den här typen ute. Då riskerar man varken att drabbas av serverproblem eller av virus, säger Christer Wallberg. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ulrika Gustafsson, nordisk marknadschef TenFour, 08-50 86 83 25 alt. 0733- 86 83 25 Det svenska IT-företaget TenFour levererar heltäckande säkerhetslösningar för e-posthantering. Företaget marknadsför både egenutvecklade och licensierade produkter. Dotterbolaget Xtreme Data Consulting tillhandahåller skräddarsydda konsult- och utbildningstjänster inom e- postsäkerhet och meddelandehantering. Företaget har 85 anställda och finns representerat i Sverige, USA och Storbritannien. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/01/20001201BIT00010/bit0002.pdf