Myndigheter före företagen med Internet-säkerhet

Myndigheter före företagen med Internet-säkerhet Den senaste tidens uppmärksamhet kring säkerhetsbristerna på Internet har fått allt fler företag och myndigheter att inse riskerna med att skicka oskyddad information via nätet. Det svenska företaget TenFour är världsledande inom säker e-post och har länge varnat för säkerhetsbristerna på Internet. - Faktum är att säkerhetsmedvetandet är betydligt bättre bland myndigheter än företag, säger Christer Wallberg, VD för TenFour som har både riksdagen och riksrevisionsverket som kunder. Fall där obehöriga otillbörligen kommit över e-post och annan information på Internet har avlöst varandra på senare tid. Likaså varningsropen för vilka följder det kan få för den som är oförsiktig. Nu senast avslöjades att brister i säkerheten hos Hotmail gjorde att vem som helst kunde gå in och läsa e-post som skickades via företagets servrar. På TenFour är man dock inte förvånade över den senaste tidens avslöjanden. När företaget för en månad sedan lät göra en Sifo-undersökning bland 145 svenska börsbolag visade det sig att bara 3 bolag krypterade all post - resten var mer eller mindre oskyddade mot elektroniskt spionage via Internet. - Våra myndigheter ligger faktiskt före företagen. På Statskontoret insåg man till exempel tidigt betydelsen av säker e-post och vi har nu gemensamt tagit fram riktlinjer för statliga verk och bolag, säger Christer Wallberg, VD på TenFour AB. Bland de myndigheter som hittills skaffat sig TenFours krypterings- och säkerhetssystem märks bland annat Riksdagen, Riksåklagaren, Sjöfartsverket och Smittskyddsinstitutet, SMI. På SMI var behovet av ett tillförlitligt säkerhetssystem extra stort eftersom myndigheten vid ett par tillfällen fått sina postkonton "bombade" av utomstående som genom att skicka tiotusentals e- postmeddelanden per dag försökt sabotera SMI:s postsystem. - SMI skaffade e-post redan 1992 och för oss är det enormt viktigt med säker kommunikation eftersom vi utbyter så mycket information med forskningsinstanser över hela världen. Skulle vi plötsligt inte ha möjlighet att kommunicera genom e-post skulle det vara mycket allvarligt för verksamheten, säger Tommy Holmsten, IT-chef på SMI. För ytterligare information kontakta: Christer Wallberg, VD Tenfour Sweden AB, Tel: 08-594 410 00 alt. 0708-20 68 62, Besök även gärna TenFours hemsida: www.tenfour.se TenFour Sweden AB är ett svenskt Internetföretag som utvecklar och marknadsför produkter för säker e-posthantering. Företaget har 55 anställda och finns representerat i Sverige, USA, Storbritannien och Australien. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/29/19990929BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/29/19990929BIT00140/bit0002.pdf