TenFours server skyddar mot virusattacker

Report this content

TenFours server skyddar mot virusattacker IT-säkerhetsföretaget TenFour har idag ökat IT-skyddet hos sina kunder för att skydda dem mot I Love You-viruset. Med TenFours TFS Secure Messaging Server kan företag och myndigheter skapa ett snabbt och effektivt filter som skyddar e-postservern. De organisationer som använder sig av TFS- servern klarade sig i princip helt oskadda från torsdagens virusattack. TenFours TFS Secure Messaging Server kan användas på fyra olika sätt för att stoppa virus. Servern kan programmeras sekundsnabbt, vilket gör att användaren inte behöver vänta till anti-virussystemen uppdaterats. * Innehållskontroll och blockering av vbs-filer. Med TFS-servern kan nätverksadministratörer själva välja vilka filer som ska kontrolleras, istället för att förlita sig till virusscannern. I love you-viruset använder sig av vbs-filer och släpps därför igenom av många anti- virussystem. Viruset kan ha ändrat namn men har fortfarande filändelsen .vbs. * Innehållskontroll av nyckelord, t ex "I love you" eller "joke". * Flödeskontroll för att begränsa det maximala antalet mail som skickas i timmen. Därigenom kan administratörerna upptäcka och stoppa spridningen . * Avvisning av all inkommande e-post. All misstänkt e-post kan kontrolleras av nätverksadministratörerna centralt innan den skickas till slutanvändaren. De företag och myndigheter som har innehållskontroll klarade sig också betydligt bättre undan gårdagens attack. På Landstinget i Uppsala län, som innehållskontrollerar sin e-post med hjälp av TenFours TFS Secure Messaging Server, kunde man snabbt blockera viruset. - Så fort vi fick indikationer på att viruset var ute programmerade vi vår TFS-server så att den stängde ute viruset och hindrade vidare spridning. Denna åtgärd och det faktum att vi använder Lotus Notes gjorde att bara ett 20-tal av våra 5 000 användare drabbades, säger Marie Carlsson, driftansvarig för Notes/Domino på Landstinget i Uppsala län. - Vi samlar ständigt in information som finns om attacker via e-post, bland annat virus och vi håller våra kunder uppdaterade. Våra kunder kan skydda sig med hjälp av några enkla kommandon så fort de får minsta indikation om att ett virus håller på att spridas, säger Christer Wallberg, VD för TenFour. För ytterligare information, vänligen kontakta: Christer Wallberg, VD, TenFour, tel. 08-594 410 00 alt. 0708-20 68 62 TenFour är ett svenskt IT-säkerhetsföretag som utvecklar och marknadsför heltäckande säkerhetslösningar för e-posthantering. Företaget har 77 anställda och finns representerat i Sverige, USA, Storbritannien och Australien. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT01080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT01080/bit0002.pdf