Håkan Bryngelson ny styrelseordförande i Tengbom

Håkan Bryngelson föreslås bli ny styrelseordförande i Tengbom efter Jan H Svensson.

Valberedningen har meddelat att den till Tengboms årsstämma den 1 juni 2009 kommer att föreslå att Håkan Bryngelson väljs till ny styrelseordförande efter Jan H Svensson som avböjt omval. Valberedningen kommer även att föreslå omval av övriga externa ledamöter, Jens Engwall och Kia Orback Pettersson. Ägarrepresentanter i styrelsen föreslås bli Martin Rangfast, Jesper Husman och Sonny Mattsson, samt bolagets VD Magnus Meyer.

Håkan Bryngelson är en stor profil med lång erfarenhet inom fastighetsvärlden, senast som VD för Vasakronan. Håkan Bryngelson är i dag verksam som styrelseordförande i Almega Tjänsteförbunden, Almega AB, vice ordförande i Svenskt Näringsliv. Håkan Bryngelson är även styrelseledamot i AMF Pension, AB Svensk Bilprovning och Volvo Aero, samt ordförande i ISS Property Advisory Board. Håkan Bryngelson är 61 år gammal och civilingenjör från Kungliga Tekniska Högskolan.

”Håkan Bryngelson blir en stor tillgång för Tengbom. Hans kunskap, erfarenhet och kontaktnät kommer att stärka bolaget och vara en viktig del i Tengboms fortsatta utveckling. Vi är oerhört glada över hans intresse och engagemang”, konstaterar Magnus Meyer, VD för Tengbom.