Tengbom dubbel vinnare i projekttävling i Jönköping

Med bidraget ”Gläns över sjö och strand” tog arkitektkontoret Tengbom igår hem dubbla segrar i bostadsbolaget Vätterhems tävling om ett nytt bostadsområde i Jönköping. Det var en hård konkurrens där Tengbom tävlade mot bland andra Vandkunsten, CF Møller, White och Kjellander Sjöberg Arkitektkontor.

Tävlingsuppgiften bestod av två delar. Den första delen bestod av att översiktligt gestalta området och den andra delen av att mer detaljerat redovisa utformningen av den första bebyggelseetappen. Tengbom blev vinnare i båda kategorier.

‒ Vi är givetvis mycket glada och stolta över att ha vunnit inte mindre än två tävlingar när det gäller Strandängen: dels planen för stadsdelen som helhet, dels utformningen av husen. säger Inger Thede, ansvarig arkitekt på Tengbom.

Tengboms vision har varit att skapa en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar stadsdel. Genom stadsdelen löper bygatan som en livsnerv från kapellet i den södra delen till trädringen i den norra. En av mötesplatserna är torget, som placeras vid den kulturhistoriskt intressanta byggnaden ”Minnet” och den nya stationen.

‒ Vi har även velat göra Strandängen till en ekologiskt hållbar stadsdel. Att anpassa bebyggelsen till naturen, kretsloppsanpassa energitillförsel med bl.a. solfångare, genom hanteringen av dag- och spillvatten och välja att bygga husen som lågenergihus i trä och i tegel med sedumtak är några inslag i den strävan, säger Inger Thede.

Strandängen hade från början bra förutsättningar med sitt läge vid Vätterns strand, en dramatisk natur med raviner, och inte minst ett speciellt ljus. Tengbom har tagit vara på detta genom att skapa en mångfald av olika bostäder för olika livsstilar. I förslaget finns ”kulturhus” med en utformning i trä och en i tegel som ansluter till den befintliga bebyggelsen, liksom radhus och ett slingrande ”ormhus”, som följer det öppna landskapet mellan träden. De präglas av hög arkitektonisk kvalité där lägenheterna har utsikt över Vättern och mot Jönköpings centrum.

Om tävlingen
I mars 2010 bjöd Bostads AB VätterHem in till en projekttävling vars syfte var att ta fram förslag till ny bostadsbebyggelse på Strandängen i Jönköping. Målet var att utforma ett nytt bostadsområde med ändamålsenliga hyresrätter av hög arkitektonisk kvalitet i både helhet och delar. Förslagen skulle vara ekonomiskt möjliga att genomföra och ta hänsyn till både investering och en god energihushållning. Det totala antalet lägenheter inom området skulle vara cirka 600 st i varierande storlekar.

Bebyggelsen var tvungen att ta särskild hänsyn till läget vid Vättern som ger möjlighet till utblickar mot vattnet, de kulturhistoriskt intressanta byggnaderna i områdets södra del och till de befintliga verksamheterna i områdets mitt. Dessutom skulle bidraget ta hänsyn till områdets vegetation samt påverkan av buller från järnvägen i områdets västra kant.

Inger Thede, arkitekt SAR/MSA, Tengbom, telnr: 08-412 52 35,
inger.thede@tengbom.se

Tengbom är ett av Nordens ledande arkitektföretag med omkring 350 medarbetare i Helsingborg, Malmö, Göteborg, Kalmar, Umeå, Uppsala, Karlstad och Stockholm. Affärsidén är att erbjuda ett fullt sortiment av arkitekttjänster som leder till framåtblickande och kreativ arkitektur inom alla arkitekturens områden. Tengbom erbjuder tjänster inom Arkitektur, Stadsbyggnad, Landskapsarkitektur, Inredningsarkitektur och Projektledning.