Tengbom förvärvar Skanark Arkitekter AB

Tengbom förvärvar arkitektföretaget Skanark i Karlstad med ett tiotal anställda och etablerar därmed sitt åttonde kontor i Sverige.

Tengbom är sedan mer än 100 år ett av Sveriges ledande arkitektföretag med totalt ca 350 medarbetare på åtta kontor runt om i Sverige. Det är ett av få arkitektföretag som kan erbjuda både bred och djup kompetens inom alla arkitekturens delar och förutom arkitektur också stadsbyggnad, inredningsarkitektur och landskapsarkitektur.

Skanark är ett av Karlstads och Värmlands ledande arkitektföretag med tiotalet anställda. De nuvarande ägarna, Ingela Marberg och Jonas Haglund, kommer att kvarstå som ansvariga för verksamheten i Karlstad.

– Skanark är ett väletablerat arkitektföretag med gott renommé. I och med förvärvet av Skanark når vi marknader där vi hittills inte varit aktiva, kommenterar Magnus Meyer, VD för Tengbom. Tengbom står för en levande arkitektur, hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. I den målsättningen tycker vi att Skanark passar in på ett mycket bra sätt och vi tror att verksamheten i Karlstad kan utvecklas och växa.

– Skanark har med sin breda kompetens en stark ambition att möta framtiden med styrka och utökat kunnande. Nu får vi möjlighet att utveckla vårt lokala kontor ytterligare och ser med stor tillförsikt på en kreativ framtid, kommenterar Ingela Marberg, nuvarande VD Skanark AB.

– Tengbom är ett dynamiskt företag med en stark kultur och bred kompetens, genom att bli en del av Tengbom får vi nu möjlighet att erbjuda våra kunder ytterligare kompetens och resurser, kommenterar Jonas Haglund, blivande kontorschef för Tengbom Skanark Karlstad.

Magnus Meyer, VD Tengbom, tel +46 8 412 52 12 eller gå in på www.tengbom.se eller www.skanark.se

Tengbom är ett av Nordens ledande arkitektföretag med omkring 350 medarbetare i Helsingborg, Malmö, Göteborg, Kalmar, Umeå, Uppsala, Karlstad och Stockholm. Affärsidén är att erbjuda ett fullt sortiment av arkitekttjänster som leder till framåtblickande och kreativ arkitektur inom alla arkitekturens områden. Tengbom erbjuder tjänster inom Arkitektur, Stadsbyggnad, Landskapsarkitektur, Inredningsarkitektur och Projektledning.