Tengbom skapar smarta studentbostäder

På Virserums konsthalls utställning TRÄ 2013 visas från den 5 maj framtidens studentbostäder skapade av Tengbom arkitekter i samarbete med AF Bostäder och träförädlingsföretaget Martinsons. Smarta kvadratmetrar i trä halverar hyran och minimerar klimatpåverkan för studenter.

För att lyckas bygga bostäder som studenter har råd att bo i krävs nya lösningar. Genom att effektivisera boendeytan och bygga i trä har Tengbom lyckats skapa ett boende som är vänligt både för den tunna studentplånboken och för miljön. En första prototyp av studentbostaden togs fram i samarbete med studenter under 2012 och ställs nu ut på Virserums Konsthall. Nästa år står 22 studentbostäder klara för inflyttning i Lund.

Boarean har minskats från dagens 25 kvadratmeter till 10 genom att mark- & miljödomstolen godkänt avsteg från Boverkets byggnadsregler och därmed minskas hyran till hälften. Trots sin ringa storlek är bostäderna utrustade med allt en student behöver; sovloft, kök, badrum och en liten odlingsbar täppa med uteplats utanför.

Det är lätt att fokusera på energianvändning när man ritar nya bostäder, men även materialval och byggtid bidrar stort till bygg- och fastighetssektorns miljöpåverkan. Trä har därför använts som byggmaterial eftersom det är en koldioxidneutral, förnyelsebar resurs. Trä produceras lokalt, väger lite och möjligheterna till fuktsäkrat, industriellt byggande är stora. Med trä får man ett lätt och formbart material som möjliggör kortare byggtider.

- Vi vill med vårt utställningsbidrag visa på nya möjligheter och bryta invanda tankemönster. Hur är ett bra boende? Vilka material kan vi använda? En hållbar utveckling i framtiden kräver innovativa lösningar ur alla aspekter, säger Linda Camara på Tengbom.

Utställningen Nödvändighetens arkitektur på Virserums Konsthall är öppen 5 maj – 12 december.

Linda Camara, Kontorschef Tengbom Kalmar, projektansvarig
0480-36 36 70, linda.camara@tengbom.se
Pontus Åqvist, projektansvarig
040-641 31 30, pontus.aqvist@tengbom.se

Tengbom är ett av Nordens ledande arkitektkontor och står för en framåtblickande och levande arkitektur med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har omkring 550 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, föregångs gestalt inom svensk arkitektur.

Vi vill med vårt utställningsbidrag visa på nya möjligheter och bryta invanda tankemönster. Hur är ett bra boende? Vilka material kan vi använda? En hållbar utveckling i framtiden kräver innovativa lösningar ur alla aspekter.
Linda Camara på Tengbom