Tillfälliga saluhallen är äntligen öppen

Idag öppnade den Tillfälliga saluhallen placerad mitt på Östermalmstorg i Stockholm. Tengbom har ritat den temporära hallen i trä vari handel kommer att bedrivas under de kommande två åren då den ursprungliga saluhallen restaureras.

I dag klockan 9:30 klipptes bandet till den mystiska trästruktur på Östermalms torg som länge annonserat sin närvaro, men som inte förrän nu avslöjat mycket om dess design eller funktion.Byggnaden som ägs av Stockholms stad är en tillfällig lösning för att handlarna i Östermalms saluhall ska kunna bedriva sin verksamhet som vanligt medan staden rustar upp och utvecklar den anrika hallen från 1888.

- Det är kul att man satsat på både funktion och design för den Tillfälliga saluhallen. Det kommer att bli en helt ny upplevelse för kunderna att komma hit. Sedan ser vi fram emot att kunna flytta tillbaka till en ännu bättre och större saluhall 2018, säger Ulf Elmquist, ordförande i Östermalmshallens företagarförening.

Vi har skapat en byggnad som visar på både spännande och kvalitativ arkitektur, med ändamålet att var en ultimat plats för handel, matupplevelser och sociala möten och aktiviteter som sträcker sig långt in på kvällen. Den tillfälliga hallen och dess förlängda öppettider, i kombination med en levande och upplyst fasad, kommer att ge torget och det omkringliggande området nytt liv. Stor vikt har även lagts vid att flöden ska fungera lika effektivt som innan hallen fanns på torget.

Ansvarig arkitekt Mark Humphreys från Tengbom var på plats under invigningen:

- Det är en stor dag att vara arkitekt på Tengbom, att stå här idag och se resultatet av ett helt unikt samarbete med Stockholms stad. Den Tillfälliga saluhallen bidrar med en ny dimension i stadsmiljön och när allmänheten nu njuter av denna, går vi in och börjar restaurera Östermalms saluhall med full kraft.

Vi har satsat på enkla och ekonomiska material. En stomme av massivträ är till stor del klädd med obehandlade furustavar av varierande storlek, vilket kombineras med en övre del i kanalplast som är upplyst. Inredningen, som exempelvis handlarnas diskar, är i viss mån anpassad för att sedan kunna återanvändas i Östermalms saluhall. Butiker, restauranger och lager ligger i markplan medan beredningskök och teknik placeras på två entresoler. Salustånden är placerade längs breda och raka kommunikationsstråk och huvudentrén vetter mot Östermalmshallens stora entré vid Humlegårdsgatan. Hallens generösa takhöjd och taklanterniner medger bra spridning av dagsljus i lokalen, samt speglar storslagenheten av det befintliga rummet.

Den Tillfälliga saluhallen är ett modulmontage i stommen och kan delvis demonteras för att förhoppningsvis återanvändas senare. Tengbom står även för restaureringen av Östermalms saluhall som återinvigs i april 2018.

För mer information, intervjuförfrågningar eller intresse av publicering och ytterligare bilder, kontakta:
Emelie Mannheimer, Marknads- och kommunikationschef Tengbom

Presskontakt Stockholms stad
Linda Laine, fastighetskontoret
linda.laine@stockholm.se

Tengbom är ett av Nordens främsta arkitektkontor. Vår yttersta uppgift är att göra världen till en bättre plats att leva på. Det gör vi genom att rita hus och miljöer som är mänskliga, vackra, användbara och innovativa. Vi är omkring 550 personer som arbetar tillsammans, fördelade på tolv kontor. Tengbom grundades 1906 och har ritat många av Sveriges mest kända och omtyckta byggnader. Läs mer på www.tengbom.se

Den Tillfälliga saluhallen bidrar med en ny dimension i stadsmiljön.
Mark Humphreys, ansvarig arkitekt