Våren 2015 presenterar Tengbom en rad nyheter inom produktdesign

Lagom till Stockholm Furniture & Light Fair 2015 presenterar arkitektkontoret Tengbom flera spännande nyheter inom produktdesign. 2015 års nyheter präglas liksom tidigare av innovation och holism, både vad gäller estetik och funktion. Några av nyheterna är; ett kontorsmöbelssystem med ett helhetstänk kring kontorsmiljön där formella och informella miljöer integreras, en serie tillbehörsprodukter för arbetsplatsen samt produkter för Framtidens skola, som ingår i ett större pågående projekt.

En av årets nyheter är produktserien Platform för SA Möbler. Platform är ett nytänkande, plattformsbaserat möbelsystem där produkter som; förvaringslösningar, sideboards, soffor, bänkar, fåtöljer, bordsytor, växtkärl, tillsammans skapar en helhetslösning för kontorslandskapet. Men även för offentliga mötesplatser och hemmiljöer. Nyheterna Pi, Kappa och Lambda för Horreds och Sigma för Dalform är produkter som är delar i ett större projekt där Tengbom formgivit möbler för framtidens skola under samlingsnamnet ”Alphabet City”. Ytterligare en nyhet är Metro för Ragnars - ett flexibelt och dynamiskt kontorsmöbelsystem baserat på en balkkonstruktion. Med ett helhetstänk kring kontorsmiljöns formella som informella miljöer, kopplar Metro samman arbetsplatsens olika delar och integrerar på samma gång el- och dataförsörjning.

- Platform följer upp den uppmärksammade A-serien som släpptes 2011 och bygger vidare på samma filosofi, varma och taktila material i kombination med ett fokus på svensk hantverkstradition, hållbarhet och nutida produktformgivning. I nya serien Metro är balken grundstommen och till den kopplas seriens olika delar, anpassade för det moderna kontorets behov att integrera formella och informella arbetsplatsmiljöer. Balken möjliggör dessutom dold eldragning till respektive arbetsplats eller mötesplats, säger Daniel Lavonius Jarefeldt, industridesigner på Tengbom.

En lång erfarenhet av att rita kontor är ett exempel på hur Tengbom kan lokalisera och möta de luckor och behov som finns, skapa bredd och på så sätt ligga i framkant vad gäller att ta fram ett helhetstänk kring inredning av kontorsmiljöer. En inredning med en tydlig identitet och materialitet som skapar en hemlik och rofylld känsla och där nyskapande lösningar baserade på kunskap bidrar till en mer effektiv arbetsplats. Lösningar som ofta går att placera i mer offentliga miljöer och till och med i hemmiljö.

- När vi arbetar med produktdesign gör vi det med utgångspunkt i att varje projekt är unikt. Vår målsättning är att alltid skapa produkter som svarar mot ett konkret behov och det som kunden eller slutkonsumenten efterfrågar. Samtidigt vill vi ligga i framkant med de produkter vi tar fram. Ett bra exempel är A-serien för SA Möbler, som i grunden är en kontorsmöbelserie men som i sin estetik fungerar lika bra i restaurang-, retail- eller hemmiljö. A-seriens pallar finns till exempel på restaurang Boqueria i Mood-gallerian i Stockholm och snart även i Louis Vuittons butiker, berättar Daniel Lavonius Jarefeldt.

För att kunna följa kunden hela vägen i ett projekt har arkitektkontoret Tengbom sedan 2014 en egen produktdesignstudio. Satsningen är ett sätt att ta ett helhetsgrepp kring processen, från projektering och ända ned på detaljnivå vid färdigställandet av miljön.

För samtliga produktnyheter från Tengbom se bifogat produktblad. För högupplösta pressbilder kontakta Emelie Mannheimer.

Presskontakt:
Emelie Mannheimer

Kontakt, produktdesigner:
Daniel Lavonius Jarefeldt
daniel.lavonius@tengbom.se

Kontakt, produktdesigner:
Mathieu Gustafsson
mathieu.gustafsson@tengbom.se

Platform följer upp den uppmärksammade A-serien som släpptes 2011 och bygger vidare på samma filosofi, varma och taktila material i kombination med ett fokus på svensk hantverkstradition, hållbarhet och nutida produktformgivning. I nya serien Metro är balken grundstommen och till den kopplas seriens olika delar, anpassade för det moderna kontorets behov att integrera formella och informella arbetsplatsmiljöer. Balken möjliggör dessutom dold eldragning till respektive arbetsplats eller mötesplats.
Daniel Lavonius Jarefeldt, industridesigner på Tengbom
När vi arbetar med produktdesign gör vi det med utgångspunkt i att varje projekt är unikt. Vår målsättning är att alltid skapa produkter som svarar mot ett konkret behov och det som kunden eller slutkonsumenten efterfrågar. Samtidigt vill vi ligga i framkant med de produkter vi tar fram. Ett bra exempel är A-serien för SA Möbler, som i grunden är en kontorsmöbelserie men som i sin estetik fungerar lika bra i restaurang-, retail- eller hemmiljö. A-seriens pallar finns till exempel på restaurang Boqueria i Mood-gallerian i Stockholm och snart även i Louis Vuittons butiker.
Daniel Lavonius Jarefeldt, industridesigner på Tengbom