CITROEN VINNER KONSTRUKTÖRSTITELN I RALLY-VM MED TENNECO AUTOMOTIVES KINETIC TEKNOLOGI Avancerat fjädringssystem förbättrar fordonsstabilitet och -hantering Lake Forest, Illinois/Bryssel, Belgien, 14 november, 2003 - Citroen Xsara som vann Konstruktörstiteln i Rally-VM, en av världens mest krävande motorsportävlingar, lämnade det övriga fältet bakom sig,tack vare den patenterade Kinetic (r)-teknologin, levererad av Tenneco Automotive (NYSE: TEN). Vid de tuffa väg- och terrängförhållandena i Rally-VM, gav Kinetic teknologin Citroen-teamet en jämnare hjulbelastning, bättre väghållning och förbättrad dragförmåga, så att förarna med förtroende kunde köra aggressivt på ständigt växlande underlag, från torr asfalt till snöblandat grus. Citroen-teamet har en exklusiv licens för att använda Kinetic RFS-systemet i rally-VM och har använt tekniken i alla starter ända sedan den mycket framgångsrika premiären i Monaco, där Citroen- bilar tog alla tre pallplatserna. "Citroen-teamets framgångar understryker vår Kinetic-teknologis enastående prestanda, som ger det bästa av både komfort och hanterbarhet" sade Mark P. Frissora, ordförande och VD i Tenneco Automotive. "Vi är mycket glada över att vår nyskapande, avancerade Kinetic fjädring har hjälpt Citroen-teamet till framgång i denna prestigefyllda internationella tävling." Tenneco Automotives fjädringssystem Kinetic är konstruerat för att erbjuda både förbättrad fordonsstabilitet och körbarhet genom en princip kallad "mode decoupling" - systemets inneboende förmåga att skilja mellan rullande och ledad rörelse. Denna förmåga gör det möjligt för fordonstillverkaren att öka fordonets rullstyvhet för att minska karossrullning och förbättra väghållning, utan den typiska försämringen av körkomforten. Systemet sammankopplar passivt de främre och bakre krängningshämmarna i fordonet för att optimera fjädringsprestanda både vid körning på väg och i terräng. På väg ger systemets större rullstyvhet stadigare beteende vid behov, medan man samtidigt får en mjukare körning på ojämn vägbeläggning. Mer utmanande terrängkörning är också enklare och bekvämare med Kinetic systemet, beroende på den förbättrade hjulbanan och länkfriheten. Tenneco Automotives ingenjörer arbetade direkt med Citroens chassiingenjörer för att utveckla systemet för tävling; systemet kan också anpassas för att uppfylla vardagsbilistens behov. "En av Xsaras starka punkter är dess förmåga att snabbt anpassa sig från ett underlag till ett annat," sade föraren Sebastien Loeb, som tog en fin andraplats i finaletappen som säkrade mästerskapet åt Citroen. "Dess balans är helt enkelt enastående." Fördelarna som Kinetic systemet ger i tävlingssammanhang kan även utnyttjas i vanliga personbilar. Systemet fungerar utan givare, pumpar eller ventiler - ett enkelt passivt system som lätt kan introduceras för att förbättra prestandan i vilka fordon som helst. "Vi för också ut denna teknologi till våra kunder så att de kan få samma komfort- och hanteringsförmåner som de som Xsara-förarna upplevde i World Rally Championship," sade Frissora. Den första produktionstillämpningen av Kinetic's reversibla krängningshämmartekniken blir på 2004 Lexus GX 470 stadsjeep. Toyota erbjuder en version av tekniken som ett tillval på sin stadsjeep genom ett licensavtal med Tenneco Automotive. Tenneco Automotive är ett tillverkningsföretag med huvudkontor i Lake Forest, Illinois, $3.5 miljarder i omsättning och ca 19,600 anställda i hela världen. Tenneco Automotive är en av världens största tillverkare och marknadsförare av stötdämpare och avgassystem , som säljs under de globala varumärkena Monroe(r) och Walker(r) . Bland dess produkter återfinns Sensa-Trac(r) och Monroe Reflex(r) stötdämpare och fjäderben, Rancho(r) stötdämpare, Walker(r) Quiet-Flow(r) ljuddämpare och DynoMax(r) avgassystemprodukter, och Monroe(r) Clevite(r) vibrationskontrollkomponenter. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32825 pressmeddelande -More- ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031215BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031215BIT00470/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/15/20031215BIT00470/bild.html Pictures