Tenneco Automotive firar försäljningen av en miljon Monroe ReflexTM stötdämpare

Report this content

Tenneco Automotive firar försäljningen av en miljon Monroe ReflexTM stötdämpare Försäljningsrekordet bevisar att kunderna sätter säkerheten i första hand. Tenneco Automotive annonserade idag att de har sålt en miljon Monroe ReflexTM stötdämpare, mindre än fyra månader efter att den nya produkten lanserats i Europa. Försäljningssuccén bevisar en redan fastslagen konsumentpreferens för denna produkt. Utförda tester visar att 78 procent av bilförarna föredrar Monroe ReflexTM dämpare. Succén med Monroe ReflexTM förstärker också det faktum att folk är villiga att betala ett högre pris för en stötdämpare som har visat sig ge mer stabilitet och säkerhet. Don Miller, vice president och vd för eftermarknad Europa, sa: "Denna milstolpe inom vår försäljning visar att det finns en generell uppfattning i Europa av det faktum att förbättrad stabilitet är avgörande för den totala fordonssäkerheten. Jag är stolt över att Tenneco Automotive ligger i förgrunden när det gäller att fokusera på förbättrad förar- och passagerarsäkerhet samt komfort." Försäljningen av Monroe ReflexTM nummer en miljon kommer att firas med ett verktygsset, värt 4 000 euro, till den installatör som köper miljonstötdämparen. "Den fortsatta framgången för Monroe ReflexTM i Europa säkras av ett framstående nätverk av distributörer som redan från början visade sin tro på detta märke av första klass." Monroe ReflexTM bidrar till ökad stabilitet av bilen och håller den på en säker kurs, speciellt i nödsituationer. Detta är resultatet av Monroe´s unika Twin Disc teknologi, som gör att Monroe ReflexTM reagerar snabbare även på de minsta förändringar i körförhållandena, långt innan konventionella ventiler börjar att arbeta. Monroe ReflexTM hjälper till att kontrollera fordonets rörelse, överstyrning och stabilitet. Denna fördel uppnås tack vare en högre dämpningskraft på denna stötdämparen - och vid mycket låga kolvhastigheter jämfört med vanliga dämpare. Säkerhetsprestationerna med Monroe ReflexTM har blivit demonstrerade i oavhängiga tester på ämnade fordon, där avdriftsvinkeln skapas av överstyrning vid körfältsbyte, som med Monroe ReflexTM i genomsnitt är 0,43 grader, jämfört med 6.66 grader med vanliga dämpare. Tenneco Automotive garanterar kvaliteten och hållbarheten på sina Monroe ReflexTM, och ger 3 års garanti som gäller över hela Europa. Vintervarning - slitna stötdämpare medför nya risker Tenneco Automotive, världsledande tillverkare av stötdämpare och avgassystem till eftermarknaden under varumärkena Monroe och Walker, varnar bilförare för att de omedvetet kan utsätta både sig själva och andra för skaderisker under vintern. Alla fordonsförare vet att det kan vara farligt att färdas på vägar som är våta, isiga, snöiga eller utsatta för vind. Förnuftiga förare tar det extra försiktigt under sådana förhållanden. Få av dom känner till effekten av åtgärder som sänkt hastighet, montering av vinterdäck, eller till och med att köra en bil utrustad med det allra senaste av säkerhetsteknologi, som låsningsfria bromsar (ABS) eller antisladd- system (ASR), kan bli kraftigt nedsatt om fordonet har slitna stötdämpare. Stötdämparna hjälper till att hålla bilens hjul i kontakt med vägen - något som är viktigt för bromsning och styrning under goda förhållanden, och speciellt under vinterkörning. Dämparna slits emellertid gradvis ned, och de blir alltmer farliga under tiden. Få förare märker dessa symptom, vilket gör det extra viktigt att få utfört en professionell kontroll av fordonets dämpare varje gång bilen har körts 2000 mil, speciellt när vintern närmar sig. Oavhängig forskning, som är genomförd av testorganisationen GTS i Frankrike, har gjort en grafisk demonstrering av hur slitna stötdämpare gör både ABS och ASR system betydligt mindre effektiva. Vid bromsning på isbelagda vägar i de franska alperna hade en Mercedes-Benz C250, utrustad med ABS och 50 procent slitna stötdämpare, 1,8 meter längre bromssträcka vid en hastighet av 35 Km/t, än när den var utrustad med stötdämpare med 100 procents effektivitet. En annan test visade att 50 procent slitna dämpare också påverkade bilens antisladd-system. Med 100 procent effektivita stötdämpare hade bilen bättre väggrepp, med en period av förlorat grepp som var 37 procent mindre än vad som upplevdes med 50 procent slitna dämpare. Till och med under vinterkörningstesten, accelererade Mercedesen 16 procent snabbare med effektiva stötdämpare än med slitna. Det tog en Peugeot 206, med ABS och 50 procent slitna dämpare, ytterligare 1,2 meter att stoppa i samma bromstest, som utfördes av GTS, jämfört med stoppsträckan den hade med nya dämpare. Slitna stötdämpare orsakar också vattenplaning som uppstår vid låga hastigheter, något som medför att föraren får mindre kontroll under kurvtagning eller när bilen tas av en sidovind, ökar slitaget på däck och andra upphängnigskomponenter, skapar ojämnheter och vibration på ljusintällningen som kan irritera mötande bilister, samt ökar förarens trötthet och reaktionsförmåga. Fernando Monton, gruppchef för produktkontroll hos Tenneco Automotive säger: "Den längre bromssträckan och de längre intervaller av förlorat väggrepp samt de längre accellerationstiderna som blev demonstrerat under GTS- testen, kunde med stor säkerhet ha bidragit till att en förare inte klarade att undvika en olycka, eller öka möjligheten för att en allvarlig olycka skall inträffa." "Att köra på is, snö, eller i dimma under vintern utgör alltid en potentiell fara, och att reducera farten, sätta på vinterdäck och till och med använda den senaste säkerhetsteknologin är helt enkelt inte tillräckligt om ett fordons stötdämpare inte fungerar på ett effektivt sätt." "Att kontrollera bilens dämpare innan vintern sätter in, och om nödvändigt ersätta dem med stötdämpare som Monroe Reflex eller Sensa- Trac kan utgöra en betydlig skillnad för säkerheten under vinterkörning", konkluderar han med. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00840/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00840/bild.html Pictures