Tenson sponsrar Göteborgs luciatrupp med vita långa Himalaya-jackor

Report this content

På fredag, 9 december, är det kröning av Göteborgs lucia 2011 – inför minst 15 000 åskådare på Götaplatsen. Över de vita luciadräkterna har de sju kandidaterna Tensons klassiska Himalaya-jacka från 1974, som i år lanserades i en längre modell och med fuskpäls runt luvan. Luciatruppen gör omkring 200 framträdanden och i år går insamlade pengar till BRIS. Tensons samarbete med Göteborgs luciatrupp sträcker sig över tre år.

– När vi fick höra att Tenson hade en lång vit modell av sin klassiska Himalaya-jacka var det ett självklart val. Den är en klockren ”luciajacka”. Jackan skyddar bra mot vatten och smuts vilket är viktigt eftersom tjejerna använder jackorna varje dag och gör flera uppträdanden om dagen. Det känns också roligt att samarbeta med ett välkänt Göteborgsföretag, säger Ulrika Dybler, vd på insideout som projektleder Göteborgs lucia för första gången.

Sponsorsamarbeten med aktörer och företag som passar Tensons varumärke har varit en viktig del i storsatsningen som inleddes för två år sedan. I fjol var Petter ett av Tensons ansikten utåt och i vinter är det bland andra de svenska landslagsåkarna i skicross som kommer att synas i Tensons skidkläder.

– Att sponsra ett så fint välgörenhetsprojekt som Göteborgs lucia är en stor ära för oss. Det finns inte många som kan bära upp den vita långa Himalaya-jackan så bra som luciakandidaterna. Dessutom kan vi knappast få bättre exponering än 200 framträdanden på sjukhus, företag, shoppingcentrum och inte minst i samband med kröningen på Götaplatsen. Vi ser redan fram emot att samarbeta med nästa års trupp, säger Johan Lövqvist, vd på Tenson.

Samma dag som kröningen, fredag 9 december, inviger Tenson även sin butik i Åre – den första butiken i fjällvärlden. 2009 inledde Tenson sin storsatsning och relansering av sitt varumärke. Idag är Sverige återigen Tensons enskilt största marknad.

För ytterligare information kontakta:
Johan Lövqvist, vd Tenson. Tel: 0702-68 83 00. E-post: johan.lovqvist@tenson.com

Bilder för fri publicering:

Tenson utvecklar högpresterande funktionskläder för aktiva människor inom outdoor, marin och ski. Företaget grundades av Paul Rydholm i Varberg 1951 och är idag baserat i Göteborg. Tensons viktigaste marknader är Sverige, Danmark, Holland och Belgien. Företaget finns också i Norge, Storbritannien, Tyskland och Polen. Jackor är företagets största produkt, med 74 procent av den totala försäljningen, och Himalaya-jackan är den mest kända. Tenson ägs av aktieägarna i holländska Unlimited Sports som är en av Europas största koncerner inom sport, outdoor och lifestyle.

Taggar: