• TENSON/

Tensons vår- och sommarkollektionen 2012 med träningskollektion och fler leisure-produkter

Report this content

Nu finns Tensons vår- och sommarkollektion för 2012 i butikerna, med ännu bättre funktionsmaterial, starka kontrastfärger och en minimalistisk design med rena detaljer. Årets stora nyhet är en kollektion för träningskläder, Outdoor Experience. Även fler leisure-plagg och nya produkter som till exempel strandshorts gör kollektionen bredare än tidigare år.

– Med årets kollektion utvecklar vi vår identitet ytterligare och vågar lite mer. Vi vänder oss till en aktiv målgrupp och träningskollektionen förstärker ytterligare det aktiva i Tenson-varumärket. Hela kollektionen kombinerar snygg design med hög funktion i kläder som kan bäras såväl i skogen, på havet som på stan, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Vår- och sommarkollektionen 2012 innehåller flera delar - marint, barn, leisure, outdoor och en helt ny del med träningskläder under namnet Outdoor Experience.
Outdoor Experience innehåller träningskläder för utomhussporter som löpning, cykling och trail-walking, bland annat underställ, softshelljackor, vindtäta träningsställ och löptights i stretch för utomhusmiljö.

Genomgående i kollektionen är de starka kontrastfärgerna som ska lätta upp basfärgerna svart, vitt och marinblått. Designen är väl genomtänkt och synliga detaljer som dragkedjor, sömmar och stickningar har gömts undan för att ge ett renare intryck.

– Vi har fortsatt starka färger i kollektionen som i år har en betydligt mer avskalad design. Vi har satsat mycket på att få den rätta tuffa och spänstiga känslan i materialet utan att tumma på funktion eller kvalitet, säger Catharina Carlander, designchef på Tenson.

Under hösten 2011 lanserade Tenson sin första barnkollektion. Vår- och sommarkollektionen 2012 följer samma anda men med lite tuffare design.
– Vi ser mycket mönstrade tyger i barnkollektionen och vi har lagt fokus på att plaggen ska vara slitstarka och användbara. Inga barn ska frysa eller bli blöta i våra kläder, säger Catharina Carlander.

För ytterligare information kontakta:
Johan Lövqvist, vd Tenson. Tfn: 0702-68 83 00. E-post: johan.lovqvist@tenson.com

Catharina Carlander, chefsdesigner Tenson. Tfn: 031-68 83 91. E-post: catarina.carlander@tenson.com

Bilder för fri publicering:

Tenson utvecklar högpresterande funktionskläder för aktiva människor inom outdoor, marin och ski. Företaget grundades av Paul Rydholm i Varberg 1951 och är idag baserat i Göteborg. Tensons viktigaste marknader är Sverige, Danmark, Holland och Belgien. Företaget finns också i Norge, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Italien, Ryssland och Polen. Jackor är företagets största produkt, med 74 procent av den totala försäljningen, och Himalaya-jackan är den mest kända. Tenson ägs av aktieägarna i holländska Unlimited Sports Group som är en av Europas största koncerner inom sport, outdoor och lifestyle.

Taggar: