Eklund Foundation anslår 1,5 miljoner SEK till odontologisk forskning 2018

För tredje året i rad kommer Familjen Eklunds stiftelse för odontologisk forskning och utbildning, Eklund Foundation, att dela ut 1,5 miljoner SEK (ca 160 000 EUR) till forskningsprojekt av hög kvalitet.

Eklund Foundation välkomnar såväl experimentella som kliniska studier från alla odontologiska områden. Projekt som kan relateras till parodontologi, implantologi och kariologi kommer att prioriteras. Ansökningsportalen på eklundfoundation.org hålls öppen 1-31 maj 2018. Under hösten 2018 meddelas vilka projekt som tilldelas medel.

Eklund Foundation grundades 2015 med syfte att stödja internationell forskning och utbildning inom det odontologiska området. Stiftelsen vilar på en donation av 50 miljoner SEK från familjen Eklund, ägare till TePe Munhygienprodukter AB. Eklund Foundation delade ut cirka 1,5 miljoner SEK (160 000 EUR) till odontologiska forskningsprojekt 2016 respektive 2017.

För mer information, se eklundfoundation.org.

Om oss

TePe Munhygienprodukter AB är ett svenskt företag grundat 1965. Sortimentet av mellanrumsborstar, tandborstar och tandstickor är framtaget i samarbete med tandvårdsexpertis med syfte att främja en god munhälsa. All design, utveckling och produktion bedrivs vid huvudkontoret i Malmö. Dotterbolag i åtta länder och distributörer i 80 länder marknadsför produkterna, som huvudsakligen säljs via tandvård, apotek och dagligvaruhandel. TePe har 370 anställda och en omsättning på 840 mkr (2019).