Kenswed Dental Clinic är nu officiellt invigd – möjliggör tandvård till behövande i Ngong Hills, Kenya

Tillsammans deltog TePe och Zelmerlöw & Björkman Foundation i den officiella invigningen av Kenswed Dental Clinic belägen utanför Nairobi. Målsättningen är att kunna möjliggöra bra tandvård till personer som lever i utsatthet.

”Kenswedkliniken tillgodoser en del av det enorma behandlingsbehov som finns i området. Den långsiktiga målsättningen är att bygga upp en infrastruktur som möjliggör ett förebyggande munhälsoarbete, och partnerskapet mellan TePe, Zelmerlöw & Björkman Foundation och Kenswed Organisation gör detta möjligt”, säger Sanjay Haryana, tandläkare på TePe.

Etableringen av tandvårdskliniken påbörjades hösten 2020 och nu har den kunnat invigas officiellt. På programmet stod underhållning av Kenswedelever och Måns Zelmerlöw, som tillsammans med Jonas Björkman grundat Zelmerlöw & Björkman Foundation, huvudfinansiärer till Kenswed Organisation. I samband med invigningen delade TePe även ut två stipendier som vardera finansierar en tandhygienistutbildning med efterföljande praktik på Kenswed Dental Clinic.

Kenswed – från utbildning till självförsörjning
Kenswed Organisation stöttar ungdomar hela vägen från utbildning till självförsörjning och består i dagsläget av skola, internat, yrkeshögskola, sjukhus och tandvårdsklinik. Kliniken öppnade i januari 2022 och erbjuder kostnadsfri tandvård för elever på skolan. Man tar även emot patienter från närområdet.

Ambassadörskap för munhälsa
Kenswed Dental Clinic har en heltidsanställd Community Oral Health Officer som behandlar patienter och informerar om munhälsa i omkringliggande skolor. I år utbildades även 30 elever till Oral Health Ambassadors, som genom teoretisk och praktisk undervisning delar sin kunskap vidare till familj, släkt och vänner.

Social hållbarhet i praktiken
Utifrån visionen om friska leenden för livet arbetar TePe för preventiv munvård och ökad medvetenhet om kopplingen mellan munhälsa och allmänhälsa. Parallellt med TePes sociala hållbarhetsinitiativ sker ett kontinuerligt arbete för att sänka företagets koldioxidavtryck.

Läs mer om TePes satsning på Kenswed Dental Project och Kenswed Dental Clinic.

TePe Munhygienprodukter AB, grundat av familjen Eklund 1965, är ett internationellt företag med huvudkontor i Malmö. Baserat på hållbar innovation och en vision om friska leenden för livet, erbjuder TePe ett komplett sortiment av produkter och lösningar för en god munhälsa, utvecklade i samarbete med tandvårdsexpertis. TePes munhälsoprodukter marknadsförs av dotterbolag och distributörer i 80 länder och säljs via tandläkarmottagningar, apotek, e-handel och detaljhandel.

TePe Nordic AB ansvarar för den nordiska marknaden, har 20 anställda och en omsättning på 141,6 mkr (2021).

Kenswedkliniken tillgodoser en del av det enorma behandlingsbehov som finns i området. Den långsiktiga målsättningen är att bygga upp en infrastruktur som möjliggör ett förebyggande munhälsoarbete, och partnerskapet mellan TePe, Zelmerlöw & Björkman Foundation och Kenswed Organisation gör detta möjligt.
säger Sanjay Haryana, tandläkare på TePe.