Ryo Jimbo får årets TePe-stipendium

I anslutning till julmottagningen vid Odontologiska fakulteten vid Malmö högskola den 19 december utdelades årets stipendium från TePe Munhygienprodukter AB. Stipendiet tilldelas Docent Ryo Jimbo.

Ryo Jimbo tilldelas stipendiet för sitt projekt "Enhancement of soft tissue sealing around modified abutments using biomimetic engineering". Motiveringen lyder: "For studies aiming to generate a seal between implant abutments and gingiva by applying biomimetic engineering to the implant abutment surface".

"Något förenklat kan man säga att i detta projekt kommer man att undersöka mjukvävnaden och dess anslutning till tandimplantat", säger Anna Nilvéus Olofsson, Manager Odontology and Scientific Affairs på TePe.

TePes stipendium är instiftat för att främja odontologisk forskning med inriktning på oral hälsa vid Odontologiska fakulteten i Malmö och är i år på 100 000 kronor. Joel Eklund, VD för TePe Munhygienprodukter AB, var på plats för att dela ut det.

"Stipendiet är ett sätt för oss på TePe att ge något tillbaka till Tandvårdshögskolan, ett tack för all den kunskap vi har fått ta del av genom åren och ett litet bidrag till den fortsatta kunskapsutvecklingen på det odontologiska området", säger Joel Eklund.

Redan 1965 utvecklade Henning Eklund, Joel Eklunds farfar, en trekantig tandsticka i trä tillsammans med professorer vid Odontologiska fakulteten. Sedan dess har denna samverkan fördjupats och bland annat inneburit att TePe kontinuerligt utvecklat nya produkter i samråd med Tandvårdshögskolan.

För mer information kontakta:
Regina Adalberth
TePe Munhygienprodukter AB
E-post: regina.adalberth@tepe.com
Tel: +46 (0)40 670 11 11.