TePe Dental Floss ger nytt liv till återvunna PET-flaskor

TePe fortsätter att arbeta för ökad hållbarhet i produktportföljen. TePes nya Dental Floss är en tandtråd framställd av återvunna PET-flaskor. Även behållare och ytterförpackning har tillverkats av återvunnet material. Fräsch mintsmak, vegetabiliskt vax och avokadoolja gör tandtråden behaglig att använda. Den innehåller inga PFAS-kemikalier.

En floss skapad med återvunnet material
– Vi strävar ständigt efter att förbättra våra produkter vad gäller effektivitet, kvalitet och hållbarhet, därför är jag glad att säga att vår nya Dental Floss fyller våra krav med råge. Genom en avancerad produktionsprocess utan skadliga kemikalier omvandlas PET-flaskor till återvunnen polyestertråd, som har betydligt lägre koldioxidutsläpp än jungfruliga material. Även avokadooljan är en biprodukt från livsmedelsindustrin, säger Anne-Kristin Ottosson, Portfolio Director, TePe.

Rekommenderas för daglig användning
– Jag rekommenderar daglig användning av tandtråd – det är ett utmärkt sätt att bibehålla god munhälsa. TePe Dental Floss glider lätt mellan tänderna. Dessutom expanderar den under användning, vilket förstärker rengöringseffekten, säger Anna Nilvéus Olofsson, tandläkare på TePe.

TePe Dental Floss i korthet:

• Tandtråd tillverkad av återvunna PET-flaskor som ger lägre påverkan på miljön
  • Behållare tillverkad av återvunnen plast, förpackning av FSC-certifierad kartong
  • Innehåller ej PFAS-kemikalier
  • Expanderande tråd vilket förstärker rengöringseffekten
  • Med vegetabiliskt vax och avokadoolja, glider lätt mellan tänderna
  • Fräsch mintsmak

Hållbar utveckling i praktiken
Utifrån en vision om global munhälsa erbjuder TePe ett brett egenvårdssortiment utvecklat i samarbete med tandvården. TePe arbetar aktivt för att minska sitt fotavtryck och bidra till en friskare och mer hållbar framtid genom kontinuerliga förbättringar. Läs mer på www.tepe.com.

TePe Munhygienprodukter AB, grundat av familjen Eklund 1965, är ett internationellt företag med huvudkontor i Malmö. Baserat på hållbar innovation och en vision om friska leenden för livet, erbjuder TePe ett komplett sortiment av produkter och lösningar för en god munhälsa, utvecklade i samarbete med tandvårdsexpertis. TePes munhälsoprodukter marknadsförs av dotterbolag och distributörer i 80 länder och säljs via tandläkarmottagningar, apotek, e-handel och detaljhandel.

TePe Nordic AB ansvarar för den nordiska marknaden, har 20 anställda och en omsättning på 141,6 mkr (2021).

Snabbfakta

TePe Dental Floss i korthet:  - Tandtråd tillverkad av återvunna PET-flaskor som ger lägre påverkan på miljön  - Behållare tillverkad av återvunnen plast, förpackning av FSC-certifierad kartong   - Innehåller ej PFAS-kemikalier  - Expanderande tråd vilket förstärker rengöringseffekten  - Med vegetabiliskt vax och avokadoolja, glider lätt mellan tänderna   - Fräsch mintsmak

Vi strävar ständigt efter att förbättra våra produkter vad gäller effektivitet, kvalitet och hållbarhet, därför är jag glad att säga att vår nya Dental Floss fyller våra krav med råge. Genom en avancerad produktionsprocess utan skadliga kemikalier omvandlas PET-flaskor till återvunnen polyestertråd, som har betydligt lägre koldioxidutsläpp än jungfruliga material. Även avokadooljan är en biprodukt från livsmedelsindustrin.
Anne-Kristin Ottosson, Portfolio Director, TePe.
Jag rekommenderar daglig användning av tandtråd – det är ett utmärkt sätt att bibehålla god munhälsa. TePe Dental Floss glider lätt mellan tänderna. Dessutom expanderar den under användning, vilket förstärker rengöringseffekten.
Anna Nilvéus Olofsson, tandläkare på TePe.