TePe lanserar ny och effektiv metod för kariesprofylax mellan tänderna

Det svenska företaget TePe Munhygienprodukter AB har i samarbete med avdelningen för cariologi vid Sahlgrenska Akademin i Göteborg, tagit fram en fluorgel för användning med interdentalborstar. TePe Interdentalgel med fluor lanseras i samband med världens största dentalmässa (IDS) i Köln, Tyskland, den 24-28 mars.

"Karies mellan tänderna är ett stort problem som är viktigt att förebygga. Fördelarna med TePes interdentalgel är att den har en hög fluorhalt, en bra fluorförening i form av natriumfluorid och den innehåller inte slipmedel. Den som använder gelen slår två flugor i en smäll - man får rent mellan tänderna och tillför fluor till riskområdet", säger Dowen Birkhed, professor i cariologi på Göteborgs universitet.

Approximalrummet är ett riskområde både för karies och gingivit/parodontit. Enligt studier* vid Sahlgrenska Akademin är fluorgel i kombination med interdentalborste det mest effektiva sättet att tillföra fluor mellan tänderna. Till skillnad från vanlig tandkräm, innehåller TePe Interdentalgel med fluor inte slipmedel, för att skydda emaljen och rotytan och minska risken för abrasionsskador.

"Vår nya interdentalgel är nästa steg i kampen mot karies, och för en bättre munhälsa. Framför allt kompletterar gelen vår interdentalborste som vi är marknadsledande med i flera europeiska länder. Gelen riktar sig främst till alla de som redan använder interdentalborste idag, men vi hoppas att även nya grupper kan få upp intresset för att förebygga karies approximalt", säger Carl-Johan Gustafson, Marknadschef på TePe.

Både gelens konsistens och förpackningens design är speciellt utformade för enkel användning med interdentalborste. Från mars 2009 finns TePe Interdentalgel med fluor tillgänglig för kliniker.

* Särner B, Lingström P, Birkhed D, Fluoride release from NaF- and AmF-impregnated toothpicks and dental flosses in vitro and in vivo. Acta Odontol Scand 2003; 61:289-296.Särner B, Birkhed D, Lingström P, Approximal fluoride concentration using different fluoridated products alone or in combination. Caries Res 2008; 42:73-78.

För mer information kontakta: Regina Adalberth, Försäljningschef Norden, TePe Munhygienprodukter AB, telefon 040-670 11 49, e-post regina.adalberth@tepe.com. Du kan även läsa mer på www.tepe.com/interdentalgel

TePe Munhygienprodukter AB utvecklar, tillverkar och säljer munhygienprodukter. Företaget grundades 1965, har150 anställda och omsätter 230 MSEK. Huvudkontoret och all produktion finns i Malmö. TePe har dotterbolag i Tyskland, USA, Spanien och Holland och exporterar tandborstar, interdentalborstar och tandstickor till 50 länder världen över.