TePe Mellanrumsborstar – ett hållbart val

80% lägre koldioxidavtryck – utan att kompromissa med produktkvalitet, effektivitet eller design. TePe introducerar nu en klimatsmart mellanrumsborste som ger konsumenten möjlighet till ett mer hållbart val.

– Hur man tar hand om sin mun har betydelse även för allmänhälsan och välbefinnandet. Med våra produkter och lösningar vill vi bidra till en långsiktigt hälsosam livsstil. På vår resa mot ökad hållbarhet är det viktigt att ge våra kunder möjlighet att göra medvetna val utan att behöva kompromissa med kvalitet eller funktionalitet, säger Helena Ossmer Thedius, Innovation & Marketing Director på TePe.

Genom att ersätta fossila råvaror med fossilfri tallolja i ett massbalanssystem minskas koldioxidavtrycket från TePe Mellanrumsborstar med 80%. TePe och dess råvaruleverantörer är certifierade av ISCC för att garantera fullständig spårbarhet av materialet och dess källor. TePe Mellanrumsborstar är utvecklade i samarbete med tandvården och finns i nio färgkodade storlekar för säker och effektiv rengöring.

– Vi strävar efter att nå koldioxidneutralitet i produkt och förpackning under 2022. Eftersom kraven på våra produkter skiljer sig åt vad gäller material och användning är det en utmaning att hitta innovativa lösningar för ökad hållbarhet samtidigt som vi motsvarar våra kunders höga förväntningar, säger Helena Ossmer Thedius.

TePe arbetar för att bedriva sin verksamhet i enlighet med FN:s globala mål för hållbar utveckling. Företaget har hela sin tillverkning i Malmö och använder 100% förnybar energi, som delvis kommer från den egna solcellsanläggningen. Varje insats gör skillnad – därför uppmuntrar TePe sina användare att ta hand om produkter och förpackningar på ett ansvarsfullt sätt.

Läs mer om TePes hållbarhetsarbete på www.tepe.com.

TePe Munhygienprodukter AB är ett svenskt företag grundat 1965. Sortimentet av mellanrumsborstar, tandborstar och tandstickor är framtaget i samarbete med tandvårdsexpertis med syfte att främja en god munhälsa. All design, utveckling och produktion bedrivs vid huvudkontoret i Malmö. Dotterbolag i åtta länder och distributörer i över 60 länder marknadsför produkterna, som huvudsakligen säljs via tandvård, apotek och dagligvaruhandel. TePe har 350 anställda och en omsättning på 840 mkr (2019).

Snabbfakta

Hur man tar hand om sin mun har betydelse även för allmänhälsan och välbefinnandet. Med våra produkter och lösningar vill vi bidra till en långsiktigt hälsosam livsstil. På vår resa mot ökad hållbarhet är det viktigt att ge våra kunder möjlighet att göra medvetna val utan att behöva kompromissa med kvalitet eller funktionalitet.
Helena Ossmer Thedius, Innovation & Marketing Director på TePe.
Vi strävar efter att nå koldioxidneutralitet i produkt och förpackning under 2022. Eftersom kraven på våra produkter skiljer sig åt vad gäller material och användning är det en utmaning att hitta innovativa lösningar för ökad hållbarhet samtidigt som vi motsvarar våra kunders höga förväntningar.
Helena Ossmer Thedius, Innovation & Marketing Director på TePe.