TePe ökar sitt engagemang i Rosa Bandet-kampanjen — nya kampanjprodukter och fler Nordiska samarbeten

Förra året samlade TePe in över 600 000 kronor till cancerforskning i Sverige och Finland. I år hoppas företaget kunna göra en ännu större insats med nya kampanjprodukter och ett utökat samarbete med Nordiska cancerorganisationer.

Oktober har gjort sig känd som en rosa månad där företag och privatpersoner tillsammans samlar in pengar till cancerforskning. TePe samarbetar sedan 2020 med Cancerfonden (Rosa Bandet) i Sverige och Syöpäsäätiö (Roosa Nauha) i Finland. I år inleder företaget även samarbeten med Kræftens Bekæmpelse (Støt Brysterne) i Danmark och Krabbameinsfélagið (Bleika slaufan) på Island.

– TePe arbetar för ökad hälsomedvetenhet i relation till munhälsa, som också har en koppling till allmänhälsa. Genom att sälja munhälsoprodukter till förmån för cancerforskning vill vi medverka till att bekämpa cancer samtidigt som vi bidrar till god munhälsa. I år har vi utökat våra nordiska samarbeten och vi deltar med fler rosa munhälsoprodukter för att kunna stödja cancerforskning ytterligare, säger Karin Rydberg, nordisk marknadschef på TePe.

Nyheter i kampanjsortimentet
I år utökar TePe sitt klimatsmarta kampanjsortiment. Förutom rosa tandborstar och tungskrapa kommer även TePe GOOD™ Mini Flosser, en biobaserad tandtrådsbygel, att säljas till förmån för cancerforskning. Med denna produkt vill TePe uppmärksamma att interdental rengöring har en stor betydelse för munhälsan. För varje såld kampanjprodukt skänks motsvarande 3 kr (1 kr per 1-pack) till cancerforskning. Produkterna kan köpas från oktober månad i dagligvaruhandel, apotek och klinik i Sverige, Finland, Danmark och Island.

#Tillsammans mot cancer

TePe Munhygienprodukter AB är ett svenskt företag grundat 1965. Sortimentet av mellanrumsborstar, tandborstar och tandstickor är framtaget i samarbete med tandvårdsexpertis med syfte att främja en god munhälsa. All design, utveckling och produktion bedrivs vid huvudkontoret i Malmö. Dotterbolag i åtta länder och distributörer i över 60 länder marknadsför produkterna, som huvudsakligen säljs via tandvård, apotek och dagligvaruhandel. TePe har 350 anställda och en omsättning på 840 mkr (2019).

Snabbfakta

TePe arbetar för ökad hälsomedvetenhet i relation till munhälsa, som också har en koppling till allmänhälsa. Genom att sälja munhälsoprodukter till förmån för cancerforskning vill vi medverka till att bekämpa cancer samtidigt som vi bidrar till god munhälsa. I år har vi utökat våra nordiska samarbeten och vi deltar med fler rosa munhälsoprodukter för att kunna stödja cancerforskning ytterligare.
Karin Rydberg, nordisk marknadschef på TePe.