Bokslutskommuniké Teracom Group

Teracom Group redovisar idag sin bokslutskommuniké för perioden 1 januari – 31 december 2011.

JANUARI – DECEMBER 2011 I SAMMANDRAG

• Intäkter 4059 (3 852) MSEK

En miljon betal-tv-kunder

Den samlade kundstocken nådde vid årets slut 1 035 000, en uppgång med 80 000 från samma tid föregående år, och har sedan dess fortsatt att öka. Det är främst försäljningen i Boxer Denmark som tagit rejäl fart under året.

– Vi har arbetat metodiskt på den danska marknaden för att etablera Boxer som ett ledande betal-tv-företag och vi är på väg att lyckas. Boxer passerade dessutom i början av februari 300 000 kunder, 120 000 fler än vid årsskiftet, och den goda utvecklingen fortsätter, säger Crister Fritzson, vd och koncernchef för Teracom Group.

I början av januari gick Danmarks populäraste tv-kanal TV2 över från fri-tv till att bli en betal-tv-kanal. Hos Boxer går kanalen att köpa i alla paket samt som ensam kanal. Övergången har stimulerat försäljningen av Boxers utbud och en stor majoritet av de nya kunderna har köpt paket med fler kanaler än TV2. Den stora kundbasen ger Boxer en stark ställning på den danska marknaden och är en utmärkt grund för fortsatt tillväxt.

Under året har såväl intäkter som rörelseresultat förbättrats genom god kostnadskontroll i hela koncernen samt genom den ökade försäljningen i främst Boxer Denmark. Den svenska utvecklingen är tämligen stabil med en något minskad kundbas i Boxer, en utveckling som genom en intensiv försäljningskampanj bromsades under årets sista kvartal. PlusTV i Finland minskade kundbasen något under första halvåret, men ökade kundantalet under det andra halvåret genom ett starkare utbud av främst vintersport tillsammans med en allt bättre försäljning via hemelektronikhandeln.

Rapporten finns i sin helhet på www.teracomgroup.se/Teracom_Group/Finansiellinformation

Crister Fritzson, vd och koncernchef Teracom Group AB, 08-555 421 08

Johan Bobert, kommunikationsdirektör Teracom Group AB, 070-483 49 72

Teracom Group består av Teracom Sweden, Teracom Denmark, Boxer Sweden, Boxer Denmark och PlusTV. Via nätbolagen Teracom erbjuds tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i den rikstäckande infrastrukturen i Sverige och Danmark. Via Boxer och PlusTV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster i Sverige, Danmark och Finland. År 2010 omsatte Teracom Group nästan fyra miljarder kronor och hade cirka 700 anställda. Mer information finns på www.teracom.se/Teracom-koncernen.